Εκπαιδεύοντας ενηλίκους

Η εκπαίδευση ενηλίκων οφείλει να δημιουργεί τον ενεργό πολίτη .
«Ένας δάσκαλος απλά διδάσκει ,ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει » ήταν η φράση με την οποία έκλεισε την ομιλία του ο Peter Jarvis , στο πλαίσιο της εορταστικής εκδήλωσης για τα δέκα χρόνια της σειράς Εκπαίδευσης Ενηλίκων των εκδόσεων ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ στο Hotel Hesperia Palace .
Μεταφέρω σκόρπιες σκέψεις και ένα προβληματισμό που αναπτύχθηκε στην εκδήλωση από τα συμμετέχοντα μέλη του Πανελληνίου Συνδέσμου Εκπαιδευτών Ενηλίκων .
Ποιο είναι το επαγγελματικό περίγραμμα του εκπαιδευτή ενηλίκων ; Πόσο σημαντικό είναι να το ορίσουμε ορθά τώρα που δεν θα εκπαιδεύουμε μόνον ανέργους αλλά και στελέχη επιχειρήσεων .Τώρα που θα έχουμε νέα είδη πληθυσμού προς εκπαίδευση και που θα πρέπει να τ΄ αντιμετωπίσουμε με νέα εργαλεία .
Συνεχίζοντας ο καθηγητής Jarvis ανέφερε πως χρειάζεται να ανακαλύψουμε μια νέα γενιά εκπαιδευτών ενηλίκων που θα καίει μέσα τους το όραμα για τον μελλοντικό ρόλο της εκπαίδευσης ενηλίκων και για το πώς θα βελτιώσουμε τον κόσμο μας .
Πως θα δημιουργήσουμε τον ενεργό πολίτη ; διερωτηθήκαμε οι εκπαιδευτές ενηλίκων από Κ.Ε.Κ ,που την πορεία τους από τις Ν.Ε.Λ.Ε. σε Κ.Ε.Κ περιέγραψε ο Αλέξης Κόκος .
Η σημαντικότερη δύναμη στην εκπαίδευση στους χώρους εργασία είναι να υπάρχει ένα όραμα για έναν καλύτερο κόσμο .Αλλά δε μπορεί κανείς να βρει δουλειά αν έχει μόνο πτυχίο στην ΗΘΙΚΗ .Την ενεργό πολιτειότητα δεν μπορούμε να τη διδάξουμε έτσι απλά ,ούτε να τη συμπεριλάβουμε σε κανένα σχολικό πρόγραμμα εκπαίδευσης .Μπορούμε απλά να την κάνουμε ,να συμμετάσχουμε σε κινήματα ενεργών πολιτών .Η θεωρία θα προκύψει μέσα από την πράξη .
Υπάρχει ανάγκη σήμερα για ηγέτες δασκάλους ,που μπορούν να εμπνεύσουν τους άλλους μέσα από τη διδασκαλία τους και τις πράξεις τους και που μπορούν δημιουργήσουν κοινωνικό ενδιαφέρον και κινήματα εκπαίδευσης ενηλίκων ,που είναι σε θέση να προσφέρουν σε όλους ευκαιρίες να μάθουν και να εμπλουτίσουν τις ζωές τους .
Ακόμη για ηγέτες που θα εργαστούν μαζί μας για τη βελτίωση της ζωής όλων των ανθρώπων .
Υπάρχει ανάγκη για δασκάλους που έχουν θα ως ρόλο να αναζητήσουν την κατανόηση των κοινωνικών διεργασιών που συμβαίνουν γύρω μας και που θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα τον κόσμο .
Από τη στιγμή που η μάθηση είναι ένα υπαρξιακό φαινόμενο θα είμαστε πάντα μανθάνοντες ή δια Βίου μανθάνοντες .
Επίσης αμφισβητείται με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο το αν η θεσμοθετημένη δια Βίου Εκπαίδευση θα μπορέσει να ποτέ να παράσχει τις μαθησιακές ευκαιρίες που απαιτούνται από το εύρος των ανθρωπίνων αναγκών μας ..
Είναι βέβαιο πως θα συνεχίσει να υπάρχει ανάγκη για εκπαίδευση ενηλίκων και για εκπαιδευτές ενηλίκων που θα ξεχωρίζουν από το σύστημα της καθεστηκυίας τάξης ,αναγνωρίζοντας ότι χρειαζόμαστε μια ευρύτερη εκπαίδευση από αυτή που το σύστημα μας προσφέρει .
Θα χρειαζόμαστε πάντα προφήτες ,δασκάλους ,ακαδημαϊκούς και ηγέτες που θα εμπνέουν με το έργο τους ,που θα συμβάλλουν στο να γίνει ή εκπαίδευση ενηλίκων ένα σημαντικό κίνημα ,που θα διαμορφώσει το ενεργό πολίτη .
Μας εμπνέουν μορφές του κινήματος της εκπαίδευσης ενηλίκων όπως του Άγγλου Albert Mansbridge και του Καναδού Roby Kidd,που υποστήριζαν ότι η Εκπαίδευση Ενηλίκων και η έννοια του Δημοκρατικού Πολίτη είναι έννοιες αδιαχώριστες αλλά και οι κινητήριες δυνάμεις για μια σπουδαία ζωή .
Για την αντιγραφή
Παπακωνσταντίνου Δημήτριος Εκπαιδευτής ενηλίκων ΕΚΠΙΣ/Β. (6977 239 066)
Γεωπόνος –Μέλος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εκπαιδευτών Ενηλίκων «Ο ΠΛΑΤΩΝ»

Αφήστε μια απάντηση