Νέο πλαίσιο για τις οικοδομικές άδειες που μειώνει τη γραφειοκρατία

Νέο πλαίσιο για τις οικοδομικές άδειες και τον έλεγχο των κατασκευών και κατάργηση των Πολεοδομιών με τη σημερινή τους μορφή, προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος που κατατέθηκε στη Βουλή.

Με το νομοσχέδιο αυτό επιδιώκεται πλήρης ανατροπή του σημερινού συστήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών και ελέγχου κατασκευών, καθώς:

  • Καταργούνται οι Πολεοδομίες με τη μορφή και τις αρμοδιότητες που είχαν σήμερα.
  • Συντάσσονται οι μελέτες και εκτελείται το οικοδομικό έργο, με ευθύνη των μηχανικών.
  • Γίνεται πλήρης διαχωρισμός αρμοδιοτήτων και λειτουργίας, των αρχών αδειοδότησης σε Υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων και των Ελεγκτών Δόμησης που λειτουργούν υπό την εποπτεία του ΥΠΕΚΑ.
  • Διαχωρίζεται το εγκριτικό από το εποπτικό έργο.
  • Ελαχιστοποιείται η ανάγκη για επαφές με τις δημόσιες υπηρεσίες και η επικοινωνία του μηχανικού με τον πολίτη και του πολίτη με τις υπηρεσίες γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
  • Κωδικοποιούνται κοινές διαδικασίες υποβολής και ελέγχου των απαιτούμενων δικαιολογητικών και μελετών.
  • Καταγράφονται τα κτίρια της χώρας με τη λειτουργία της Ταυτότητας Κτιρίου και την έκδοση του Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευών.
  • Ελέγχεται πλήρως η εφαρμογή των αδειών δόμησης κατά τη διάρκεια υλοποίησής τους με τη θεσμοθέτηση του Ελεγκτή Δόμησης.
  • Θεσπίζονται νέα γνωμοδοτικά όργανα για την προστασία και την εξέλιξη της αρχιτεκτονικής και καταργούνται τα υπάρχοντα.

Όπως υποστηρίζει το υπουργείο με την εφαρμογή του νέου τρόπου έκδοσης κανονισμού αδειών δόμησης και ελέγχου των κατασκευών μειώνεται ο χρόνος έγκρισης και έκδοσης οικοδομικών αδειών, εξαλείφεται η γραφειοκρατία, ενισχύεται η διαφάνεια και τονώνεται η επιχειρηματικότητα

Προσεγγίζοντας την permaculture

Permaculture*: Μιά Αθόρυβη Επανάσταση

—Συνέντευξη με τον Bill Mollison

 

Bill Mollison

Photo Copyright © Craig Mackintosh

Ο Bill Mollison αυτοαποκαλείται εμπειρικός βιολόγος και πλανόδιος δάσκαλος. Αλλα θα ήταν πιο ακριβές να τον περιγράψουμε σαν υποκινητή. Οταν εξέδωσε το Permaculture One τo 1978, ξεκίνησε ένα διεθνές κίνημα για τη χρήση της γης το οποίο από πολλούς θεωρείται ανατρεπτικό, ή ακόμα και επαναστατικό.Η permaculture* – από τις Αγγλικές λέξεις μόνιμη και γεωργία – είναι μια ολοκληρωμένη φιλοσοφία σχεδιασμού η οποία περιλαμβάνει κηπουρική, αρχιτεκτονική, γεωπονία, οικολογία, ακόμη και οικονομική διαχείρηση και κοινοτικό σχεδιασμό. Η βασική προσέγγιση είναι η δημιουργία βιώσιμων συστημάτων τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες τους και ανακυκλώνουν τα απόβλητά τους.

Ο Mollison ανέπτυξε την permaculture*, έχοντας περάσει δεκαετίες στα τροπικά δάση και της ερήμους της Αυστραλίας μελετώντας τα οικοσυστήματα. Παρατήρησε ότι τα φυτά έχουν φυσικό τρόπο να ομαδοποιούνται μεταξύ τους και να δημιουργούν αμοιβαία επωφελείς «κοινότητες». Χρησιμοποίησε αυτή την ιδέα και ανέπτυξε μια άλλη προσέγγιση στη γεωργία και τον κοινοτικό σχεδιασμό. Τοποθετώντας τα κατάλληλα στοιχεία μαζί, αυτά διατηρούν και υποστηρίζουν το ένα το άλλο.

Σήμερα οι ιδέες του έχουν εξαπλωθεί και ριζώσει σε όλες σχεδόν τις χώρες του πλανήτη. Πλέον η permaculture  ασκείται στα τροπικά δάση της Νότιας Αμερικής, στην έρημο Καλαχάρι, στην αρκτική περιοχή βόρεια της Σκανδιναβίας και σε διάσπαρτες κοινότητες στη Βόρεια Αμερική. Στο New Mexico για παράδειγμα, οι αγρότες χρησιμοποιούν την permaculture για να μετατρέψουν το σκληρό άγονο χώμα σε κήπους με πυκνή βλάστηση και περιβόλια με δέντρα, χωρίς τη χρήση γεωργικών μηχανημάτων. Στο Davis της Καλιφόρνια, μια κοινότητα χρησιμοποιεί το νερό από το λουτρό και τη μπουγάδα στο καζανάκι και στο πότισμα των κήπων. Στο Τορόντο, μια ομάδα αρχιτεκτόνων σχεδίασε ένα σύστημα πλήρωσης σε  αστική κατοικία το οποίο δε βασίζεται στην υποδομή του δικτύου υδροδότησης και αποχέτευσης της πόλης και η λειτουργία του στοιχίζει μόνο μερικές εκατοντάδες δολλάρια το χρόνο.

Παρότι ο Mollison είναι άγνωστος ακόμη στην Αμερική, στην Αυστραλία αποτελεί εθνικό είδωλο. Εχει διακριθεί ως «Ανδρας της Χρονιάς» και το 1981 του απένειμαν το αναγνωρισμένου κύρους Right Livelihood Award, γνωστό και σαν Εναλλακτικό Βραβείο Νόμπελ για την εργασία του στην ανάπτυξη και προώθηση της permaculture.

Κάθισα να συζητήσω μαζί του για την πρωτοπόρα φιλοσοφία σχεδιασμού που ανέπτυξε. Συναντηθήκαμε για δύο απογεύματα στην Σαντα Μπάρμπαρα με την ευκαιρία του δεκαπενθήμερου εντατικού σεμιναρίου που πραγματοποιεί κάθε χρόνο στο Ojai.  Ενας κοντούλης, στρογγυλός άνδρας με άσπρο γένι και πλατύ χαμόγελο, είναι από τους πιο καταδεκτικούς και  εγκάρδιους ανθρώπους που έχω συναντήσει. Ένας πολύ έμπειρος αφηγητής, μοιάζει να έχει μια καλή ιστορία – ή ένα κακό ανέκδοτο – για κάθε περίσταση. Οι σχολιασμοί  του συνοδεύονται από ένα εγκάρδιο και πολύ μεταδοτικό χαμόγελο.

Scott London: Κάποιος περιέγραψε κάποτε τις διδασκαλίες σας «ανατρεπτικές».

Bill Mollison: Ναί, ήταν πολύ οξυδερκής. Διδάσκω την αυτοδυναμία, την πιο ανατρεπτική πρακτική στον κόσμο. Διδάσκω στους ανθρώπους πως να καλλιεργούν την τροφή τους και αυτό είναι σοκαριστικά ανατρεπτικό. Οπότε ναι, μπορεις να το πεις ανατροπή. Αλλά είναι ειρηνική ανατροπή.

London: Πότε ξεκινήσατε να διδάσκετε permaculture;

Mollison: Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, διαπίστωσα ότι κανείς ποτέ δεν εφάρμοσε το σχεδιασμό στις καλλιέργειες. Οταν το συνειδητοποίησα, μου σηκώθηκε η τρίχα. Ηταν τόσο παράξενο. Καλλιεργούμε τη γη επί 7.000 χρόνια και επί 7.000 χρόνια χάνουμε – τα πάντα μετατρέπονται σε έρημο. Ετσι, αναρωτήθηκα, μπορούμε να χτίσουμε συστήματα που να υπακούουν στις αρχές της οικολογίας; Ξέρουμε περί τίνος πρόκειται, απλά ποτέ δεν τα εφαρμόσαμε. Οι οικολόγοι δεν εφαρμόζουν ορθή οικολογία στους κήπους τους. Οι αρχιτέκτονες ποτέ δεν κατανοούν τη μετάδοση της θερμότητας στα κτίρια. Και οι φυσικοί ζουν σε σπίτια με «παρανοϊκά» ενεργειακά συστήματα. Είναι περίεργο ότι δεν εφαρμόζουμε τις γνώσεις μας στην καθημερινότητα μας.

London: Αυτό κάτι λέει σε σχέση με τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα.

Mollison: Πραγματικά. Θυμάμαι την έκθεση της Λέσχης της Ρώμης το 1967, στην οποία αναφερόταν ότι η υποβάθμιση του περιβάλλοντος ήταν αναπόφευκτη λόγω της αύξησης του πληθυσμού και της υπερκατανάλωσης των πόρων. Μόλις το διάβασα, σκέφτηκα, «οι άνθρωποι είναι τόσο ανόητοι και τόσο καταστροφικοί – δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για αυτούς». Έτσι, αποσύρθηκα από την κοινωνία. Σκέφτηκα ότι θα έφευγα και μετά απλά θα καθόμουν σε ένα λόφο, παρακαλουθώντας την κατάρευση των πάντων.

Οι ηθικοί κανόνες είναι απλοί: Φροντίδα για τη γη, φροντίδα για τους ανθρώπους και ανα-επένδυση σε αυτούς τους σκοπούς.

Μου πήρε περίπου τρεις εβδομάδες μέχρι να συνειδητοποιήσω ότι έπρεπε να ξαναγυρίσω και να παλέψω. [γέλια]  Ξέρεις, χρειάζεται να βγεις έξω ώστε να θελήσεις να ξαναμπείς μέσα.

London: Τότε ήταν που γεννήθηκε η ιδέα της permaculture;

Mollison: Στην πραγματικότητα ήταν το 1959. Ήμουν στο τροπικό δάσος της Τασμανίας μελετώντας την αλληλεπίδραση μεταξύ των περιφερόμενων μαρσιποφόρων και της αναγέννησης του δάσους. Δεν είχαμε και μεγάλη επιτυχία προσπαθώντας να αναγεννήσουμε τα δάση έχοντας τόσο μεγάλο πληθυσμό μαρσιποφόρων. Έτσι δημιούργησα ένα απλούστερο σύστημα με 23 είδη δέντρων εκ των οποίων κυριαρχούσαν μόνο τέσσερα και μόνο δύο πραγματικά περιφερόμενα μαρσιποφόρα. Ήταν ένα ευέλικτο σύστημα που βασιζόταν στην αλληλεπίδραση των στοιχείων και όχι στον τύπο των ειδών του. Ένα βράδυ λοιπόν μου ήρθε η ιδέα να φτιάξω συστήματα τα οποία θα ήταν πιο λειτουργικά από το υπάρχον.

Ήταν μια αξιόλογη αποκάλυψη. Μερικές φορές στη ζωή –ίσως μια φορά στα δέκα χρόνια- έρχεται μια αποκάλυψη. Εάν είσαι αβορίγινας, αυτό ορίζει την ηλικία σου. Έχεις μόνο μια αποκάλυψη σε κάθε στάδιο της ζωής σου, ανεξάρτητα από τη χρονολογική σου ηλικία. Εάν είσαι τυχερός, έχεις τρεις καλές αποκαλύψεις σε όλη σου τη ζωή.

Επειδή ήμουν εκπαιδευτικός, κατάλαβα ότι εάν δεν τη δίδασκα, θα χανόταν. Έτσι ξεκίνησα να αναπτύσω οδηγίες σχεδιασμού με βάση την παθητική γνώση και έγραψα ένα βιβλίο το οποίο ονόμασα Permaculture One. Με φρίκη διαπίστωσα πως όλοι ενδιαφέρονταν για αυτό. [γέλια] Έλαβα χιλιάδες επιστολές που έγραφαν «βάλατε λέξεις σε κάτι που είχα για χρόνια στο μυαλό μου» και «βάλατε στα χέρια μου κάτι το οποίο μπορώ να χρησιμοποιήσω».

London: Η permaculture βασίζεται σε επιστημονικές αρχές και έρευνα. Ομως μου φαίνεται ότι στηρίζεται επίσης και στην παράδοση και τη λαϊκή σοφία των ιθαγενών.

Mollison: Λοιπόν, εάν πάω σε μια ηλικιωμένη κυρία στην Ελλάδα που κάθεται σε ένα αμπέλι και τη ρωτήσω «γιατί φύτεψες τριαντάφυλλα ανάμεσα στα σταφύλια; » θα μου απαντήσει, «Γιατί η τριανταφυλιά είναι ο γιατρός του σταφυλιού. Αν δεν φυτέψεις τριαντάφυλλα, τα σταφύλια αρρωσταίνουν».  Αυτό δε με βοηθάει.  Αν όμως μπορέσω να ανακαλύψω ότι η τριανταφυλλιά εκρύει από τη ρίζα της μια συγκεκριμένη χημική ουσία η οποία απορροφάται από τη ρίζα του σταφυλιού και στη συνέχεια απωθεί τη λευκή μύγα (ο οποίος είναι ο επιστημονικός τρόπος να πεις το ίδιο πράγμα), τότε έχω κάτι πολύ χρήσιμο.

Η παραδοσιακή γνώση πάντα προέρχεται από τη φύση. Ξέρω έναν άνδρα στις Φιλιππίνες ο οποίος πάντα φυτεύει τσίλι και τέσσερα φασόλια στην ίδια τρύπα που είναι η ρίζα της μπανανιάς. Τον ρώτησα, «Γιατί φυτεύεις τσίλι μαζί με τη μπανάνα;» και μου απάντησε, «Δεν το ξέρεις ότι πάντα πρέπει να τα φυτεύουμε αυτά μαζί;». Λοιπόν, ανακάλυψα ότι τα φασόλια ρυθμίζουν το άζωτο και το τσίλι εμποδίζει τα σκαθάρια να επιτεθούν στη ρίζα της μπανανιάς. Και αυτό λειτουργεί πολύ καλά.

London: Έχετε εισάγει την permaculture σε μέρη τα οποία βασίζονταν σε παραδοσιακές πρακτικές καλλιέργειας. Ηταν δεκτικοί στις ιδέες σας;

Mollison: Έχω ένα τρομερά κατεργάρικο τρόπο προσέγγισης προς τις φυλές των ιθαγενών. Για παράδειγμα, θα πάω στην Κεντρική Ερημο, όπου όλοι είναι  μισο-πεινασμένοι και θα πω «Αναρωτιέμαι αν  μπορώ να σας βοηθήσω» και μετά θα πω ψέματα «Δεν ξέρω, πως να το κάνω αυτό;» και αυτοί μου απαντούν, «Ω, έλα τώρα, θα το κάνουμε εμείς». Όταν θα έχει ολοκληρωθεί, θα το έχουν κάνει μόνοι τους.

Θυμάμαι την επιστροφή μου σε ένα σχολείο που φτιάξαμε στη Ζιμπάμπουε. Είναι πράσινο και περιβάλλεται από τροφή. Η θερμοκρασία στις τάξεις είναι ελεγχόμενη. Τους ρώτησα, «Ποιός το έκανε αυτό;». Απάντησαν «Εμείς!». Όταν οι άνθρωποι τα καταφέρνουν μόνοι τους είναι περήφανοι για αυτό.

London: Για κάποιους ανθρώπους – ιδιαίτερα τις φυλές ιθαγενών- η ιδέα του να καλλιεργεί κάποιος μόνος του την τροφή του είναι επαναστατική.

Mollison: Όταν μεγαλώνεις σε ένα κόσμο στον οποίο έχεις ελάχιστη επίδραση όσον αφορά στη γη, δεν σκέπτεσαι να δημιουργήσεις μόνος σου τους πόρους. Ό,τι πέφτει στο έδαφος το τρως. Και ο πληθυσμός σου εξαρτάται απ’ ότι πέφτει στο έδαφος. Η permaculture σου επιτρέπει να σκέπτεσαι διαφορετικά γιατί σου δίνει τη δυνατότητα να παράγεις ότι χρειάζεσαι, πολύ εύκολα.

Για παράδειγμα, οι Βουσμάνοι της Καλαχάρι έχουν μια εγγενή ποικιλία φασολιού που ονομάζεται morama. Είναι ένα αειθαλές φυτό που φυτρώνει υπόγεια και εξαπλώνεται όταν βρέχει. Συνήθιζαν να βγαίνουν και να το μαζεύουν. Όταν όμως εκδιώχθηκαν από την περιοχή τους για να δημιουργηθεί χώρος για γήπεδα και θεματικά πάρκα, το φασόλι morama  έγινε δυσεύρετο. Τους ρώτησα, «Γιατί δεν τα φυτεύετε εδώ πέρα;» μου απάντησαν «Πιστεύετε ότι θα μπορούσαμε;» Έτσι, ξεκινήσαμε να φυτεύουμε φασόλια morama στους κήπους τους. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, ποτέ δεν τους είχε περάσει απ’το μυαλό η σκέψη να φυτέψουν κάτι.  Τους εξέπληξε το γεγονός ότι μπορούσαν να το κάνουν.

Το ίδιο συνέβη και με το δέντρο mongongo το οποίο φυτρώνει στις κορυφές των αμμόλοφων. Ποτέ δεν είχαν μετακινήσει το δέντρο από τον ένα αμμόλοφο προς τον άλλο. Αλλά πήγα και έκοψα ένα κλαρί από το μητρικό δέντρο και το έμπηξα στην άμμο. Αυτό άρχισε να πετάει φύλλα και να παράγει καρύδια. Τώρα πια, φυτεύουν δέντρα όπου θέλουν.

London: Κάποτε περιγράψατε τις σύγχρονες τεχνολογίες καλλιέργειας σαν μια μορφή «μαγείας».

Mollison: Λοιπόν, είναι ένα είδος μαγείας. Σήμερα έχουμε περισσότερους επιστήμονες εδάφους από οποιαδήποτε άλλη στιγμή στην ιστορία μας. Αν κάνεις ένα γράφημα για τη σχέση μεταξύ του αριθμού των επιστημόνων και την ύπαρξη εδάφους, θα διαπιστώσεις πως όσο αυξάνονται οι επιστήμονες, τόσο χώμα χάνεται.

Θυμάμαι όταν έβλεπα τους στρατιώτες που επέστρεφαν από τον πόλεμο το 1947. Ειχαν κάτι μικρά ατσάλινα δοχεία με καπάκι που θρυματιζόταν. Οταν έσπαζαν αυτά τα καπάκια, ψέκαζαν DDT σε όλο το δωμάτιο και έτσι εξαφανίζονταν οι μύγες, τα κουνούπια – και οι γάτες. [Γέλια] Μετά τον πόλεμο, άρχισαν να χρησιμοποιούνται αυτά τα χημικά στις καλλιέργειες. Τα αέρια που χρησιμοποιούσαν οι ναζί,  πλέον κατασκευάζονταν για τις καλλιέργειες. Τα τανκς μετατράπηκαν σε άρωτρα.  Ενας λόγος για την τεράστια αύξηση των τεχνητών λιπασμάτων ήταν ότι η βιομηχανία ήταν προσανατολισμένη να παράγει νιτρικά άλατα για τα εκρηκτικά. Ξαφνικά ανακάλυψαν ότι μπορούν να τα χρησιμοποιούν και στις σοδειές με εξαιρετικά αποτελέσματα.

London: Άρα η πράσινη επανάσταση ήταν στην πραγματικότητα πόλεμος ενάντια στο έδαφος.

Mollison: Σωστά. Οι κυβερνήσεις εξακολουθούν να ενισχύουν αυτές τις μεθόδους στη γεωργία με ποσά της τάξης των 40 δις δολλαρίων το χρόνο. Κανένα μέρος αυτών των χρημάτων δεν προορίζεται για τα εναλλακτικά συστήματα όπως η οργανική καλλιέργεια  ή η δημιουργία χώματος. Ακόμα και η Κίνα υιοθετεί πλέον τη χρήση σύγχρονων χημικών μεθόδων στις καλλιέργειες.

London: Θυμάμαι τον οικονομολόγο Robert Theobald που μου έλεγε ότι αν η Κίνα αποφασίσει να ακολουθήσει τους τρόπους της Δύσης, το περιβαλλοντικό παιχνίδι θα έχει τελειώσει.

Mollison: Άκουσα τυχαία δυο «Ευρωκράτες» στη Βιέννη να συνομιλούν για το περιβάλλον.  Ο ένας ρώτησε «Πόσος καιρός νομίζεις μας απομένει;» Ο άλλος απάντησε «Δέκα χρόνια». Και ο πρώτος απαντάει «Είσαι αισιόδοξος». Έτσι, είπα και στους δυο «Εάν η Κίνα αρχίσει να φτιάχνει αυτοκίνητα, έχουμε δυο χρόνια».

London: Ποιό είδος υπερκατανάλωσης σε ενοχλεί περισσότερο;

Mollison: Μισώ τους χλοοτάπητες. Υποσυνείδητα νομίζω όλοι τους μισούμε γιατί είμαστε σκλάβοι τους. Φαντάσου τα εκατομμύρια ανθρώπων που καβαλάνε τις μηχανές και κάνουν κύκλους κουρεύοντας το γκαζόν κάθε Σάββατο και Κυριακή.

Έχουν όλες αυτά τα καινούρια οικόπεδα στην Αυστραλία με έκταση από ένα ως πέντε στρέματα. Βλέπεις ανθρώπους να επιστρέφουν από τη δουλειά κάθε Παρασκευή, να ανεβαίνουν στα  μηχανάκια τους και να κουρεύουν το γκαζόν όλο το σαββατοκύριακο. Τη Δευτέρα το πρωί  περνάς από την περιοχή με αυτοκίνητο και βλέπεις όλα τα αυτά τα μηχανάκια στη μέση των πέντε στρεμάτων, να περιμένουν την επόμενη Παρασκευή. Σαν ηλίθιοι, ξοδεύουμε όλο τον ελεύθερο χρόνο μας οδηγώντας αυτά τα τρελομηχανάκια, κόβοντας γρασίδι το οποίο μέχρι την επόμενη βδομάδα θα έχει ξαναφυτρώσει.

London: Η permaculture* μας διδάσκει πως να χρησιμοποιούμε την ελάχιστη απαιτούμενη ενέργεια για να κάνουμε τη δουλειά μας.

Mollison: Σωστά. Κάθε σπίτι θα έπρεπε να παράγει την ενέργεια που του χρειάζεται και να πουλάει το πλεόνασμα στο δίκτυο.  Έχουμε χτίσει ολόκληρα χωριά που το κάνουν αυτό, στα οποία ένα ή δύο κτίρια έχουν τα φωτοβολταϊκά πάνελ που καλύπτουν και τα εξήντα σπίτια και το πλεόνασμα πωλείται στο δίκτυο. Σε επτά χρόνια, έχεις κάνει απόσβεση όλων των εξόδων και είσαι ελεύθερος. Κάτι παρόμοιο γίνεται και στη Δανία. Σε κάθε χωριό υπάρχει μία ανεμογεννήτρια που μπορεί να τροφοδοτήσει μέχρι και 800 νοικοκυριά.

London: Η ίδια αρχή ισχύει μάλλον και για την ανθρώπινη ενέργεια. Παρατήρησα ότι δεν ενθαρρύνετε το σκάψιμο στον κήπο γιατί η ενέργεια που απαιτεί θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί καλύτερα  σε άλλες δραστηριότητες.

Mollison: Λοιπόν, σε κάποιους ανθρώπους αρέσει το σκάψιμο. Είναι κάπως σαν να έχεις στατικό ποδήλατο στην κρεβατοκάμαρα. Εγώ προτιμώ να αφήνω τη δουλειά στα σκουλήκια. Κάνουν εξαιρετική δουλειά. Έχω φτιάξει φανταστικό χώμα χρησιμοποιώντας μονάχα σάπια φύλλα.

London: Η permaculture μπορεί να εφαρμοστεί και από εμάς που ζούμε στις πόλεις;

Mollison:  Ναι, υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο στο εγχειρίδιο (Permaculture: A Designers Manual, εκδ. Tagari),σχετικά με την αστική αειφορία. Όταν πρωτοπήγα στη Νέα Υόρκη, βοήθησα να στηθεί μια μικρή φάρμα βοτάνων στο Νότιο Μπρονξ. Η γη ήταν πολύ φτηνή εκεί γιατί δεν υπήρχε ηλεκτρικό, νερό, αστυνομία ενώ υπήρχαν τόνοι ναρκωτικών. Αυτή η μικρή φάρμα μεγάλωσε και πλέον παράγει το οκτώ τοις εκατό από τα βότανα που βρίσκεις στην αγορά της Νέας Υόρκης. Τώρα πια υπάρχουν 1.100 αστικές φάρμες στη Νέα Υόρκη.

London: Εκτός από φάρμες, τι άλλο μπορούμε να κάνουμε για να γίνουν οι πόλεις περισσότερο αυτοσυντηρούμενες;

Mollison:  Συλλέξτε βρόχινο νερό από τις στέγες. Καλλιεργήστε την τροφή σας. Παράγετε μόνοι σας  ενέργεια. Είναι παράλογα εύκολα αυτά τα πράγματα. Απαιτεί λιγότερο χρόνο να παράγεις μόνος σου την τροφή σου από το να περπατήσεις μέχρι το σούπερ μάρκετ να την αγοράσεις. Ρώτα οποιονδήποτε καλό οργανικό καλλιεργητή που χρησιμοποιεί φυσικό λίπασμα να σου πει πόσο χρόνο διαθέτει στον κήπο του και θα σου απαντήσει «Ω! Λίγα λεπτά την εβδομάδα». Μέχρι να πάρεις το αυτοκίνητο και να πας στο σούπερ μάρκετ, να περιδιαβαίνεις τους διαδρόμους για να πάρεις τα λαχανικά και μετά να επιστρέψεις στο σπίτι, έχεις ξοδέψει σίγουρα μια-δυο ώρες και ένα σωρό χρήματα επίσης.

London: Αν και η permaculture* βασίζεται σε επιστημονικές αρχές, φαίνεται να έχει και ισχυρή φιλοσοφική ή ηθική διάσταση.

Mollison: Υπάρχει η ηθική διάσταση γιατί πιστεύω ότι επιστήμη χωρίς κώδικα ηθικής είναι κοινωνιοπαθολογία. Το να λες «θα εφαρμόσω ότι ξέρω ανεξαρτήτως αποτελέσματος» σημαίνει ότι δεν αναλαμβάνεις καμία ευθύνη για τις πράξεις σου. Δε θέλω να συνδέομαι με τέτοιου είδους επιστήμη.

London: Τι νομίζεις ότι ξεκίνησες;

Mollison: Λοιπόν, είναι μια επανάσταση. Αλλά είναι το είδος της επανάστασης που κανείς δεν θα προσέξει.  Μπορεί να υπάρξει λίγη παραπάνω σκιά. Τα κτίρια θα λειτουργούν καλύτερα. Μπορεί να χρειάζεται να βγάζεις λιγότερα χρήματα γιατί θα υπάρχει άφθονη τροφή τριγύρω και η ενέργεια δεν θα κοστίζει. Τεράστια ποσά θα απελευθερωθούν στην κοινωνία ώστε να υπάρχει καλύτερη πρόνοια.

Οπότε, είναι μια επανάσταση. Αλλά η permaculture* είναι αντι-πολιτική. Δεν υπάρχει χώρος για πολιτικούς ή διοικητικούς ή ιερείς. Και δεν υπάρχουν επίσης νόμοι. Ο μόνος ηθικός κανόνας που ακολουθούμε είναι: φροντίδα για τη γη, φροντίδα για τους ανθρώπους και επαν-επένδυση σε αυτούς τους σκοπούς.

Αυτή η συνέντευξη είναι προσαρμογή από τη ραδιοφωνική σειρα “Insight & Outlook.” Εμφανίστηκε στο τεύχος Summer 2005 του Green Livingmagazine. Επίσης διαθέσιμη Κινεζική μετάφραση από Huck Lin

*permaculture: Η λέξη που αποδίδει το εννοιακό φορτίο του όρου permaculture στην ελληνική γλώσσα, είναι ο όρος Aειφορία. Μέχρι τώρα ο όρος αειφορία αποτελούσε μια αφηρημένη έννοια πού συχνά συγχέεται με τον όρο βιωσιμότητα. Ως εκ τούτου αποτελεί, σχεδόν κατά κανόνα, αντικείμενο αυθαίρετης χρήσης. Το έργο του Bill Mollison προικίζει τον όρο αειφορία με ένα ηθικό κώδικα και με ένα σαφές περιεχόμενο και αξία:  το περιεχόμενο και την αξία μιας νέας επιστήμης.

Μετάφραση: Μαρία Γούρμου, Επιμέλεια: Σταματίνα Πάλμου

Πηγή : http://www.permaculture.gr/gr/

 

Εκδήλωση για τις άδειες χρήσης νερού

Γιατί πρέπει να έχω  Άδεια χρήσης νερού .

Το αργότερο έως το τέλος του έτους (31/12/2011) θα πρέπει να έχουν καταθέσει αιτήσεις  και να λάβουν  αριθμό πρωτοκόλλου  από το Γραφείο Περιβάλλοντος και Υδρο-οικονομίας της  Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών όποιος παραγωγός  κάνει χρήση νερού για :
1. Ύδρευση
2. Αγροτική χρήση
2.1 Άρδευση
2.2 Κτηνοτροφία
 
Αφορά  όλους τους  αγρότες και κτηνοτρόφους  που κάνουν χρήση νερού στις γεωργικές ή κτηνοτροφικές τους εκμεταλλεύσεις
Γιατί να λάβει κάποιος άδεια χρήσης νερού ;
Γιατί  ο ΟΠΕΚΕΠΕ σε  τυχόν έλεγχο για πληρωμές   θα ζητά  νόμιμη χρήση νερού σε ισχύ  για να πληρώσει .
Γιατί  η ΔΕΗ προκειμένου να συνδέσει με το δίκτυό της  κάθε μεταβίβαση ή  αλλαγή   στοιχείων που  θα προκύπτουν   σε ιδιοκτήτες  γεώτρησης ή πηγαδιού θα ζητά άδεια χρήσης νερού .
Γιατί κάθε   ένταξη σε επενδυτικά  ή αγροπεριβαλλοντικά  μέτρα  θα ζητά  νόμιμη χρήση αρδευτικού  νερού.
Γιατί καμία μεταβίβαση δεν θα γίνεται χωρίς   νέα αδεια χρήσης νερού .
Ποιοι οφείλουν  να λάβουν άδεια χρήσης νερού ;
Οι γεωτρήσεις και τα πηγάδια που  υφίστανται και έχουν  εκδοθεί άδειες μέχρι 31-12-2005 χωρίς περιβαλλοντικά ,χωρίς ημερομηνία λήξης .
Οι γεωτρήσεις και τα πηγάδια που δεν έχουν άδεια

Περισσότερη πληροφόρηση στο Γραφείο Γεωργικής Ανάπτυξης Δήμου  Δεσκάτης
( 24620 31372)

 στην ειδική   Εκδήλωση   την Πέμπτη 6-10-2011  στις 10:00 στο ΚΕΓΕ Δεσκάτης .

Προσκληση Δημάρχου Δεσκάτης Γρεβενών για αδειες χρήσης νερού.

Χρήσιμο υλικό

ΚΥΑ 1440

YΠEKA -Εγκύκλιος ορθής εφαρμογής

Περιοριστικοί Όροι Περιφερειας Δυτικής Μακεδονίας

Προσδιορισμός της Ποσόττητας νερού ανα υδατικό διαμέρισμα 

 

 

Χάρτα του Δημότη : Γνωρίστε τα δικαιώματα σας για να τ ασκείτε

  Τι πρέπει να περιλαμβάνει η αναφορά για τον Συνήγορο του Πολίτη :

    • Συνοπτική περιγραφή του προβλήματος
    • Ποια είναι η εμπλεκόμενη δημόσια υπηρεσία
    • Τις ενέργειες που έχουν προηγηθεί
    • Τα αποτελέσματά τους
    • Κάθε αποδεικτικό στοιχείο ή πληροφορία που μπορεί να βοηθήσει στη διερεύνηση του θέματος

Διαβάστε τη Χάρτα του Δημότη :

xarta_dhmoth 

 

Μέτρο 123 Α «Αύξηση της αξίας των γεωργικών προϊόντων»

Υπεγράφη από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η 2η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος του Μέτρου 123 Α «Αύξηση της αξίας των γεωργικών προϊόντων» του ΠΑΑ 2007-2013 που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ελληνικό Δημόσιο. O προϋπολογισμός της ανέρχεται στα 150.000.000€ και δικαιούχοι του προγράμματος είναι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις κατά τη σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2003/361/Ε.Κ καθώς και επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από 750 υπαλλήλους ή έχουν κύκλο εργασιών μικρότερο των 200 εκατ. ευρώ.

Η δράση αφορά στην ενίσχυση επενδύσεων στη μεταποίηση και εμπορία γεωργικών προϊόντων στους τομείς κρέατος, γάλακτος, αυγών – πουλερικών, μελιού, διαφόρων ζώων, δημητριακών, ελαιούχων προϊόντων, οίνου, οπωροκηπευτικών, ανθέων, ζωοτροφών, σπόρων και πολλαπλασιαστικού υλικού, φαρμακευτικών και αρωματικών φυτών.

Συγκεκριμένα αφορούν:

  • Κρέας, με επενδύσεις σε σφαγειοτεχνική υποδομή, κυρίως εκσυγχρονισμούς και ιδρύσεις μικρών σφαγείων σε νησιωτικές περιοχές, μονάδες τεμαχισμού,  τυποποίησης και παραγωγής κρεατοσκευασμάτων  και μονάδες αδρανοποίησης παραπροϊόντων και υποπροϊόντων σφαγής (rendering).
  • Γάλα, με επενδύσεις σε τυροκομεία, μονάδες παραγωγής γιαούρτης και λοιπών ζυμούμενων προϊόντων γάλακτος, μονάδες αξιοποίησης παραπροϊόντων (τυρόγαλα), μονάδες επεξεργασίας γάλακτος.
  • Αυγά και Πουλερικά, με επενδύσεις σε μονάδες τυποποίησης και συσκευασίας αυγών , μονάδες για παραγωγή νέων προϊόντων με βάση τα αυγά, πτηνοσφαγεία, μονάδες τεμαχισμού, τυποποίησης και μεταποίησης κρέατος πουλερικών, κουνελιών.
  • Μέλι, με επενδύσεις σε μονάδες τυποποίησης, επεξεργασίας, μεταποίησης, συσκευασίας μελιού, μονάδες για παραγωγή σακχαρωδών προϊόντων με βάση το μέλι.
  • Σηροτροφία και άλλα είδη, με επενδύσεις σε μονάδες αναπήνισης κουκουλιών και μονάδες μεταποίησης σαλιγκαριών.
  • Δημητριακά, με επενδύσεις σε μονάδες αποφλοίωσης – επεξεργασίας και τυποποίησης ρυζιού, αποθηκευτικούς χώρους δημητριακών, ξηραντήρια δημητριακών, κ.λπ.
  • Ελαιούχα προϊόντα, με επενδύσεις σε ελαιοτριβεία κυρίως για εκσυγχρονισμούς και συγχωνεύσεις, τυποποιητήρια, συσκευαστήρια ελαιολάδου, κ.λπ.
  • Οίνος, με επενδύσεις κυρίως για εκσυγχρονισμούς και συγχωνεύσεις οινοποιείων και ιδρύσεις μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις.
  • Οπωροκηπευτικά, με επενδύσεις κυρίως σε επίπεδο εμπορίας, μεταποίησης οπωροκηπευτικών καθώς επίσης και σε επίπεδο μονάδων επεξεργασίας, τυποποίησης βρώσιμων ελιών.
  • Άνθη, με επενδύσεις σε επίπεδο τυποποίησης και εμπορίας ανθέων.
  • Ζωοτροφές, με επενδύσεις κυρίως, μονάδων παραγωγής ζωοτροφών οικιακών ζώων, παραγωγής πλήρων τυποποιημένων μιγμάτων ζωοτροφών, αποθηκευτικών χώρων ζωοτροφών, κ.λπ.
  • Σπόροι και πολλαπλασιαστικό υλικό, με επενδύσεις σε μονάδες επεξεργασίας και τυποποίησης σπόρων και πολλαπλασιαστικού υλικού.
  • Φαρμακευτικά και αρωματικά φυτά, με επενδύσεις σε μονάδες τυποποίησης και επεξεργασίας αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών.

Ο επιλέξιμος προϋπολογισμός των αιτήσεων ενίσχυσης κυμαίνεται από 100.000 έως 5.000.000 ευρώ για το 80% και από 5.000.001 έως 10.000.000 ευρώ για το 20% των διαθέσιμων πιστώσεων και ποσοστά που προβλέπονται ανά κατηγορία στον Καν. 1698/05.

Η παραλαβή του πληροφοριακού υλικού από τους ενδιαφερόμενους, σε ηλεκτρονική μορφή, θα γίνεται από τη Δ/νση Προγραμματισμού & Γ.Δ. – Τμήμα Δημοσίων και Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου, Αχαρνών 5 – Αθήνα ή από τις οικείες Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας των Περιφερειών ή τις Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειακών Ενοτήτων.

Ημερομηνία έναρξης κατάθεσης φακέλων ξεκινά την Παρασκευή 7.10.2011,  και  λήγει την Τετάρτη  28.12.2011, και ώρα 15:00.

2η Πανθεσσαλική Γιορτή Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας

 

2η Πανθεσσαλική Γιορτή Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας

 
Με τις ρίζες της στην Πανελλήνια Γιορτή Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας, που ταξιδεύει κάθε χρόνο σε διαφορετική πόλη της χώρας εδώ και 18 χρόνια, διοργανώνεται και φέτος, για 2η συνεχόμενη χρονιά, η Πανθεσσαλική Γιορτή Οικολογικής Γεωργίας και Χειροτεχνίας. Η γιορτή θα πραγματοποιηθεί στο πάρκο Αγ. Κωνσταντίνου, στην παραλία του Βόλου, από τις 6 μέχρι και τις 9 Οκτωβρίου.

Η φετινή Πανθεσσαλική Οικογιορτή είναι αφιερωμένη στην ανάδειξη ενός άλλου μοντέλου ζωής, στην παραγωγή και αναπαραγωγή ενός άλλου κόσμου, εναλλακτικού προς τον σημερινό που καταρρέει. Θα παρουσιαστούν και θα συζητηθούν η πρόταση της Τοπικοποίησης-Αποανάπτυξης καθώς και τοπικά εναλλακτικά μοντέλα οικονομίας ως απάντηση στην παγκοσμιοποιημένη οικονομία του κέρδους, της καταστροφής της φύσης και της σκόπιμης συσσώρευσης χρέους. Στην παρούσα οικονομική και οικολογική κρίση προτείνουμε μια ολική υπέρβαση των συνθηκών και των αιτιών που τη δημιούργησαν, μια επανεξέταση του τρόπου που λειτουργεί η οικονομία καθώς και της σχέσης φύσης και ανθρώπινης κοινωνίας.

Παράλληλα θα τονιστούν τα κεντρικά ζητήματα κάθε Οικογιορτής που είναι η άμεση σχέση μεταξύ παραγωγών και πολιτών χωρίς τη μεσολάβηση τρίτων, η υποστήριξη των μικρών παραγωγών και η προώθηση της οικολογικής και βιώσιμης γεωργίας και χειροτεχνίας.

Στη γιορτή θα υπάρχουν πάγκοι με προϊόντα οικο-καλλιέργειας, χειροτεχνίας, μεταποίησης και άγριας συλλογής. Η γιορτή δεν έχει σχέση με «εκθέσεις βιολογικών προϊόντων» κερδοσκοπικού χαρακτήρα ούτε προβάλλει έναν «πράσινο (και οικολογικό) καπιταλισμό» όπου μεγάλες εταιρίες με γνώμονα το κέρδος ανακαλύπτουν μια νέα αγορά, άλλο ένα πεδίο πλουτισμού. Αντίθετα προτάσσει την αυτοοργάνωση και την άμεση δημοκρατία. Τις προσιτές τιμές και τη προώθηση της μικρής παραγωγής. Την οικοτεχνία και την μεταποίηση με παραδοσιακές μεθόδους. Τη δημιουργία χειροποίητων κατασκευών και χειροτεχνιών. Τις παραδοσιακές χρήσεις των βοτάνων με θεραπευτική και καλλυντική δράση. Τα συλλογικά εγχειρήματα και τις συνεργασίες ως απάντηση στη μισθωτή εργασία.

Εκτός από τα θέματα που θίγει και τις σχετικές συζητήσεις και προβολές ντοκιμαντέρ, η Πανθεσσαλική Οικογιορτή είναι και μια ευκαιρία για μουσική και χορό. Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή θα υπάρχει ζωντανή μουσική το βράδυ. Παράλληλα η Οικογιορτή είναι και μια ευκαιρία για γνώση. Θα πραγματοποιηθούν, κατά τη διάρκεια της ημέρας, εργαστήρια και ομιλίες για διάφορα θέματα. Επίσης θα υπάρχουν και ομάδες δημιουργικής απασχόλησης για τα παιδιά

 

Γιατί αποτυγχάνουν οι ελληνικές μεταρρυθμίσεις;

Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι αυτό το «βουβό αίτημα των μεταρρυθμίσεων» ποτέ δεν έγινε πολιτικό αίτημα. «Η ελληνική κοινωνία ακριβώς επειδή είναι “ασθενής” κι ελάχιστα παραγωγική, έχει στοιχεία συντήρησης και εσωστρέφειας. Και αυτή τη συντηρητική θέση εκμεταλλεύονται οι σειρήνες της καθήλωσης», είχε διαπιστώσει παλιότερα ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων κ. Χρήστος Ροζάκης («Καθημερινή», 14.11.2010). Οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν δεν υπήρξαν αίτημα μιας ρωμαλέας κοινωνίας των πολιτών, αλλά ήρθαν από τα πάνω. Κυρίως από τους πολιτικούς. «Η κοινωνία των πολιτών με την έννοια ενός συνόλου πολιτών που αντιμετωπίζουν συγκροτημένα κάποια ζητήματα είναι εξαιρετικά χαλαρή», λέει, και συνεπώς «ο ρόλος της πολιτικής είναι πολύ πιο σοβαρός από άλλες χώρες. Οι αποφάσεις των πολιτικών προσδιορίζουν σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από ό,τι στις πιο οργανωμένες και αυτόνομες κοινωνίες την κατεύθυνση που θα πάρει η κοινωνία. Δηλαδή υπάρχει μια σχετική αυτονομία της πολιτικής».

Πηγή : ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ . Π.Μανδραβέλλης .

Διαβάστε το αρθρο εδώ

Όταν η Βιολογική γεωργία συναντά τον αγροτουρισμό

Εδώ βρίσκεται το συμφέρον των πολλών ,το συγκριτικό μας πλεονέκτημα . Η οικολογία  είναι μια πετυχημένη πρακτική και ενα εργαλείο μια πράσινη δύναμη για τέτοιεςπεριοχές

Μ.Τρεμόπουλος στο Συνέδριο της IFOAM στη Ζάκυνθο .

Ντ.Κον Μπεντίτ: «Η Ελλάδα είναι μέρος του προβλήματος, αλλά όχι το πρόβλημα»

«Δεν βρίσκουμε μιαν ισορροπία ανάμεσα στην προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί και στην αλληλεγγύη που πρέπει να επιδειχθεί. Η προοπτική της ευρωπαϊκής ομοσπονδίας ίσως να φαντάζει σήμερα παράλογη, αλλά η ιστορία είναι γεμάτη παραλογισμούς.

Αν τον Μάιο του 1989 μου λέγατε ότι το τείχος του Βερολίνου θα πέσει, θα έλεγα ότι επρόκειτο για παραλογισμό. Αν μου λέγατε πέρσι, ότι μέσα σε ένα χρόνο θα πέσουν ο Μπεν Άλι, ο Μουμπάρακ και ο Καντάφι μαζί, θα σας έλεγα παράλογη. Επομένως, η χάραξη μιας δημοσιονομικής πολιτικής που θα είναι λογική, διατηρήσιμη και βιώσιμη και η χάραξη μιας πολιτικής επενδύσεων στη βάση ενός κοινοτικού προϋπολογισμού είναι ίσως παράλογη, αλλά είναι αναγκαία».
Διαβάστε τη Συνέντευξη του Ντ.Κον Μπετίτ εδω

Δημοτικός λαχανόκηπος στην Έδεσσα

Τη δημιουργία ενός δημοτικού λαχανόκηπου, που θα δίνει τη δυνατότητα στους κατοίκους να καλλιεργούν και να παράγουν τα δικά τους βιολογικά προϊόντα, ένα μέρος των οποίων θα διατίθενται άπορες οικογένειες, εξετάζει η δημοτική Αρχή της Έδεσσας.

Η πρόταση ουσιαστικά αφορά την αξιοποίηση δημοτικής έκτασης τριών στρεμμάτων στην περιοχή του Λόγγου, στο πρότυπο των δημόσιων αστικών κήπων, μιας πρακτικής που εφαρμόζεται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.

Η έκταση αυτή θα χωριστεί σε μικρά τεμάχια, όσο απαιτείται για τη φύτευση ενός λαχανόκηπου που καλύπτει τις ανάγκες μιας οικογένειας και θα διανεμηθεί σε κατοίκους που θέλουν να έρθουν σε επαφή με τη βιολογική γεωργία και να αποκτήσουν το δικό τους λαχανόκηπο.

«Η ίδρυση του δημοτικού λαχανόκηπου δεν συνδέεται αποκλειστικά με την οικονομική κρίση που βιώνουμε όλοι μας, αλλά κυρίως με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και τη δημιουργία δυνατοτήτων για παραγωγή αγνών βιολογικών προϊόντων και επαφής με τη φύση», δήλωσε ο δήμαρχος Έδεσσας, Δημήτρης Γιάννου.

Η δράση θα έχει και κοινωνικό χαρακτήρα, καθώς τα λαχανικά που θα περισσεύουν θα διατίθενται σε άπορους πολίτες. Οι τελικές λεπτομέρειες της πρότασης θα συζητηθούν σε προσεχή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Έδεσσας.
http://www.nooz.gr/entertainment/dimotikos-laxanokipos-stin-edessa