ΝΑΙ, υπάρχει μέλλον για τον αγροτικό κόσμο, αν …

ΝΑΙ, υπάρχει μέλλον για τον αγροτικό κόσμο, αν …

Την ακλόνητη εμπιστοσύνη του σε ένα ελπιδοφόρο μέλλον για τον αγροτικό κόσμο, διατύπωσε ο κ. Δημήτρης Μιχαηλίδης, τη Κυριακή, 22 Μαΐου 2011, στην εκδήλωση του Δήμου Λαρισαίων και της εφημερίδας ΑΓΡΟΤΙΚΗ έκφραση στην 8η Γεωργική, Κτηνιατρική & Περιβαλλοντική Έκθεση Λάρισας.

Οι συμμετέχοντες απόλαυσαν μια πολύ προσεκτική ανάλυση του ρόλου της πληροφόρησης , των εφημερίδων και της τηλεόρασης, από τον εκδότη της εφημερίδος ΑΓΡΟΤΙΚΗ κ. Χρήστο Αθανασιάδη και με τον συντονισμό του, ο κ. Γιάννης Γκλαβάκης (π. Ευρωβουλευτή-αγρότης) παρουσίασε τον Αγροτουρισμό, όπως εφαρμόζεται σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Δημοπρατήρια, ενώ ο Γεωπόνος κ. Ντίνος Μακάς παρουσίασε τα εργαλεία για την ανάπτυξη της Αγροτικής Επιχειρηματικότητας που είναι τα Σχέδια Βελτίωσης, ο Αναπτυξιακός Νόμος και άλλα.

Ο κ. Δ. Μιχαηλίδης ανέφερε ότι υπάρχει ελπιδοφόρο μέλλον στον αγροτικό τομέα & είπε: Ο FAO προβλέπει το έλλειμμα 1.000.000.000 τόνων ισοδυνάμου σιτηρών το 2050 στον πλανήτη γη. Άρα ζήτηση θα υπάρχει. Ήδη άρχισε να αποτυπώνεται μια ανοδική τάση στις τιμές των διατροφικών αγροτικών προϊόντων. Η Ελλάδα με τις ειδικές εδαφοκλιματικές συνθήκες και γεωμορφία είναι ο κατάλληλος χώρος για ανάπτυξη τοπικών συλλογικών δραστηριοτήτων με φημισμένα τοπικά αγροτικά διατροφικά προϊόντα, κυρίως οπωρολαχανικά.

Τα παραπάνω θα μπορούσαν να ισχύσουν αν …

  1. Οι Συνεταιρισμοί ξανααποκτήσουν το απαραίτητο ιδεολογικό περιεχόμενο, που να τους επαναφέρει στην Κοινωνική Οικονομία και ναα μην τους σπρώχνει σε κεφαλαιουχικές δομές.
  2. Τα αγροτικά επαγγέλματα ορισθούν ξεκάθαρα ως προς το αντικείμενο, μεταξύ των οποίων η μεταποίηση χωρίς να είναι υποχρεωμένος ο αγρότης να αλλάζει status, η εμπορία της δικιάς του παραγωγής, ο αγροτουρισμός κλπ
  3. Εξασφαλισθεί οι απαραίτητη κατοχύρωση για την απόκτηση Αδείας Ασκήσεως Επαγγέλματος Αγρότη για αγροδιατροφικά προϊόντα
  4. Ορισθεί η ορολογία ΕΝΕΡΓΟΣ ΑΓΡΟΤΗΣ, ώστε να σχηματισθεί ένα ομοιογενές συνδικαλιστικό όργανο, που θα μπορέσει ως σοβαρός συνομιλητής με τη Κυβέρνηση, να αποτελέσουν τον μοχλό επανενεργοποίησης του αγροτικού κόσμου.
  5. Δημιουργηθούν αγροτικά σχολεία, σε κάθε περιφέρεια στην αρχή και ακολούθως, σε όλο τον αγροτικό χώρο. Σήμερα τα μόνα σχολεία που προσφέρει η πολιτεία είναι αστικού τύπου, με 6ωρο ημερησίως για 5 ημέρες την εβδομάδα και εκπαιδευτές-ικούς που είναι αστοί. Το αποτέλεσμα είναι να χάνονται από την αγροτική κοινωνία σχεδόν όλα τα παιδιά της και να «σώνονται» ιδεολογικά μόνο όσα αγροτόπαιδα δεν πάνε στα σχολεία και ως εκ τούτου δεν έχουν αλλοτριωθεί.
  6. Εξασφαλισθεί επαρκής αγροτική εφαρμοσμένη έρευνα στους αγρότες και σύστημα πληροφόρησης των αγροτών, καθώς και κάποια μορφή «γεωργικών εφαρμογών». Σήμερα οι αγρότες έχουν αφεθεί στην ροή ανεξέλεγκτων πληροφοριών, που δημιουργούν καταστάσεις παρόμοιες με τις γνωστές «πυραμίδες». Κάποτε ήταν τα βατόμουρα, μετά η τρούφα, κάποτε τα ρόδια και τα φωτοβολταϊκά, τώρα τα σαλιγκάρια και το ιπποφαές και κάθε λίγο και ένας νέος «πανικός» καλλιεργητικός.
  7. Επιτραπεί στους αγρότες, χωρίς να δημιουργούνται ισοδυνάμου προς απαγόρευση διαδικασίες, η μεταποίηση της παραγωγής τους και το κυριότερο η εμπορία της δικιάς τους παραγωγής. Οι ελπίδα των Λαϊκών Αγορών, δεν εξελίχθηκε ποτέ σε Αγροτικές Αγορές και απλά έγιναν χώροι «άνθησης» επαγγελματιών, οι οποίοι τελικά δεν βοηθούν στην επαφή αγρότη-καταναλωτή, ούτε κερδίζουν οι αγρότες, ούτε οι καταναλωτές. Απλά όλοι δρουν εις βάρος των σωστών εμπόρων, και εις βάρος των σωστών αγροτών. Τελικά οι Λαϊκές Αγορές, όπως λειτουργούν σήμερα δεν βοηθούν ούτε στην τοπική ανάπτυξη.
  8. Λειτουργήσουν τελικά τα Δημοπρατήρια, ως συνεταιρισμοί ΜΟΝΟ αγροτών, με διαπιστευμένους εμπόρους, όπου όσοι οι συνεταιρισμένοι θα δίνουν όλη ανεξαιρέτως την παραγωγή τους, παράγοντας ότι θέλει ο κάθε ένας.

Η Καλλικρατική διοικητική μεταβολή κατέστησε σχεδόν όλους τους Δήμους της χώρας με ισχυρή αγροτική δραστηριότητα. Πρέπει οι Αγρότες να μετέχουν στα νέα όργανα και στις επιτροπές διαβούλευσης. Τώρα, πρέπει να εξασφαλίσουμε την συμμετοχή του αγροτικού κόσμου σε όλα τα επίπεδα λήψης αποφάσεων. Και τότε το μέλλον του αγροτικού κόσμου θα είναι και πάλι ελπιδοφόρο.

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382

«Πράσινες αγροτικές και νησιωτικές κοινότητες»

Ένα νέο πρόγραμμα μηδενικών εκπομπών και μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης για τις πράσινες αγροτικές και νησιωτικές κοινότητες παρουσιάστηκε στις 24 Μαΐου σε συνάντηση που είχαν η υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Κωνσταντίνος Μαθιουδάκης και ο Πρόεδρος του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ), Μάνθος Σανταμούρης με εκπροσώπους των 13 Περιφερειών της χώρας.

Ενδεικτικά, θα πραγματοποιηθούν οι ακόλουθες δράσεις: • Ηλεκτροπαραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. • Αποθήκευση περίσσειας ενέργειας από ΑΠΕ, όπως παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης και επαναχρησιμοποίησης σε ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη. • Έξυπνα δίκτυα (πχ. βελτιστοποίηση ροών ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ πηγών ενέργειας, υποδομές δομημένης καλωδίωσης) • Ενσωμάτωση τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας και ΑΠΕ στον κτηριακό τομέα (πχ αναβάθμιση κελύφους, ενεργειακή αναβάθμιση εξοπλισμού, κ.α.) • Ηλεκτροκίνηση. • Ολοκληρωμένη διαχείριση υδάτινων πόρων (πχ αφαλάτωση με χρήση ΑΠΕ, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης υγρών αποβλήτων, κ.α.) • Σταθμός συμπαραγωγής με βιομάζα • Δημοτικός φωτισμός (λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας, επιδεικτικά αυτόνομα φωτοβολταϊκά συστήματα φωτισμού) • Διαχείριση αστικών στερεών απορριμμάτων (διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση συσκευασιών) Το πρόγραμμα θα προκηρυχθεί τέλος Ιουλίου, μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου θα γίνει η κατάθεση των φακέλων υποψηφιότητας από τις ενδιαφερόμενες Κοινότητες και τέλος Νοεμβρίου θα υπογραφούν τα συμβόλαια. Το ΚΑΠΕ ως ενδιάμεσος φορέας είναι υπεύθυνος για την προκήρυξη, επιλογή Κοινοτήτων , παρακολούθηση και αξιολόγηση.
 Πρόκειται για μία νέα πρόκληση για την ανάπτυξη της χώρας η οποία θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, εισροή κεφαλαίων για νέες επενδύσεις και θα ενισχύσει την τοπική και εθνική επιχειρηματικότητα και ανταγωνιστικότητα, με σεβασμό στο περιβάλλον.

«Νέα -Καινοτομική Επιχειρηματικότητα»

Τριάντα εκατομμύρια ευρώ είναι ο προϋπολογισμός του προγράμματος «Νέα -Καινοτομική Επιχειρηματικότητα» που αφορά επιχειρηματικά σχέδια φυσικών προσώπων (ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας) ή επιχειρήσεων.

Οι ενισχύσεις αφορούν επιχειρήσεις που έχουν κλείσει έως και πέντε πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις και επιδιώκουν την εμπορική αξιοποίηση καινοτομικών ιδεών με μία ή περισσότερες από τις παρακάτω μορφές: – την εμπορική διάθεση νέων προϊόντων ή υπηρεσιών – την επέκταση/διαφοροποίηση των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους – τη βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας ή της διαδικασίας παροχής υπηρεσιών που χρησιμοποιούν Από το πρόγραμμα, ενισχύονται κατά 50% έργα προϋπολογισμού ύψους επένδυσης από 30.000 έως 300.000 ευρώ για το τομέα της μεταποίησης ή από 20.000 έως 200.000 ευρώ για τα επενδυτικά σχέδια που δραστηριοποιούνται σε όλους τους υπόλοιπους επιλέξιμους κλάδους.
Οι επενδυτικές προτάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά στον διαδικτυακό τόπο www.ependyseis.gr και www.ependyseis.gr/mis από τις 15.07.2011, μέχρι τις 30.09.2011. Λεπτομέρειες για το προγραμμα που εντάσσεται στο ΕΣΠΑ υπάρχουν στην ιστοσελίδα www.startupgreece.gov.gr, στην κατηγορία «Χρηματοδοτήσεις».

Μιχαηλίδης: Αγροτουρισμός, ένα αγροτικό επάγγελμα

Αγροτουρισμός, ένα αγροτικό επάγγελμα

Κάπου στην δεκαετία του 1980, στελέχη του Υπουργείου Γεωργίας (Αγροτική Οικιακή Οικονομία) και η τότε Γενική Γραμματεία Ισότητας, προώθησαν αγροτουριστικά μοντέλα που εφαρμόστηκαν με επιτυχία στην υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη. Τότε είδαμε κυρίως Αγροτουριστικούς Γυναικείους Συνεταιρισμούς (δομές της κοινωνικής οικονομίας) στην Άγιο Γερμανό Φλώρινας, στην Πέτρα Μυτιλήνης και αργότερα και σε πολλές άλλες περιοχές. Αυτής της μορφής οι Γυναικείοι Συνεταιρισμοί είναι σήμερα περίπου 130.

Από το 1991, με την πρωτοβουλία LEADER και τα χρήματα που εξασφαλίσθηκαν για τους αγρότες, άρχισαν να γίνονται και άλλης μορφής αγροτουρισμός σε όλη την Ελλάδα, που σήμερα αρκετοι δεν λειτουργούν ή άλλαξαν χρήσεις (κατοικίες, προικώα κλπ).

Τα τελευταία χρόνια επισημαίνουμε αγροτουριστικές εκμεταλλεύσεις, οι οποίες λειτουργούν κανονικά και με προδιαγραφές τοπικής αρχιτεκτονικής, με εξοπλισμό που δεν προσβάλει την περιοχή, με φροντίδα για το περιβάλλον, με σωστές υπηρεσίες, με τοπική παραδοσιακή γαστρονομία, με ενασχόληση με τοπικές πολιτιστικές-κοινωνικές εκδηλώσεις, με δραστηριότητες και προγράμματα για τους φιλοξενούμενούς τους και, το χαρακτηριστικότερο, από αγρότες.

Γιατί στον αγροτουρισμό, οι «τουρίστες» ή «επισκέπτες» δεν είναι «πελάτες», αλλά φιλοξενούμενοι, που τους δεχόμαστε στο χώρο μας, μοιραζόμαστε το σύνηθες φαγητό μας, μας σέβονται ως αγρότες (και ίσως για αυτό έρχονται κοντά μας), σέβονται τον τοπικό πολιτισμό, τα ήθη και έθιμά μας, και συμμετέχουν στις τοπικές αγροτικές ασχολίες.

Μερικοί, που μάλιστα εξ ορισμού ή έστω λόγω ονόματός τους θα έπρεπε να είναι υποστηρικτές του αγροτουρισμού, προσπαθούν να τον υποκλέψουν από τους αγρότες και να τον υποκαταστήσουν με τον Τουρισμό Υπαίθρου, με τις πολυτελείς πισίνες (μήπως όλοι στα χωριά μας είχαμε πισίνες?), με σνίτσελ και ναπολιτάνικες πίτσες, μπαράκια γεμάτα με περιέ, κόκα κόλα, ουίσκι κλπ, με ινδονησιακά ξύλινα έπιπλα, με προτηγανισμένα και κατεψυγμένα, με τρόφιμα που διάνυσαν μέχρι και 1900 χιλιόμετρα, με άσχετους με την τοπική κουλκτούρα εργαζόμενους κλπ.

Μπορεί αυτοί που έπρεπε να είχαν φροντίσει τα τελευταία είκοσι χρόνια να δημιουργήσουν το θεσμικό πλαίσιο του αγροτουρισμού, να μην έκαναν τίποτε (κρίνοντας από το αποτέλεσμα που είναι η ανυπαρξία θεσμικού πλαισίου για τον αγροτουρισμό) και σήμερα να ομιλούν για τουρισμό υπαίθρου, αλλά σήμερα οι αγρότες που προσφέρουν τουριστικές υπηρεσίες, δηλαδή αγροτουρισμό, υπάρχουν. Εκπροσωπούνται επαγγελματικά από τις Αγροτικές Συνδικαλιστικές Οργανώσεις, και προσπαθούν να επιβιώσουν, παρά την απάτη κάποιων μη αγροτών, που θέλουν να κλέψουν τόσο το όνομα, όσο και τις πρόνοιες για τους αγρότες, εξαπατώντας, λόγω της ανυπαρξίας θεσμικού πλαισίου, ακόμα και κυβερνητικά στελέχη, που θέτουν υπό την αιγίδα τους εκδηλώσεις «Αγροτουρισμού».

Αγροτουριστικές συλλογικές δομές θα μπορούν να υπάρξουν, πάντα σαν Αγροτικές Συνδικαλιστικές Οργανώσεις, μόνο μετά την οριοθέτηση του Αγροτουρισμού. Οποιαδήποτε άλλη κίνηση τώρα δείχνει να γίνεται «εκ του πονηρού» προσπαθώντας να δημιουργήσει καταστάσεις ή ακόμα και να αξιοποιήσει την σύγχυση γύρω από τα θέματα αγροτουρισμού, εις βάρος των αγροτών.

Τον Σεπ 2009 με έκπληξη είδαμε δημοσιεύματα ότι η ΑΓΡΟΤΗΜΑ ΑΕ (ΑΓΡΟτικός Τουρισμός & Ήπιες Μορφές Ανάπτυξης ΑΕ), που έγινε για όλες τις ειδικές μορφές τουρισμού, με απόφαση της τότε προέδρου της, απέκτησε λανθασμένα, ως διακριτικό σήμα το «ΕΛΑΓΡΟ», παραπέμποντας στον ΕΛληνικό ΑΓΡΟτουρισμό, επιτείνοντας ακόμη περισσότερο την σύγχυση. Ίσως οι εξελίξεις (η επέμβαση Εισαγγελέα, Μάϊος 2010)) να επιτρέψουν στον αγροτουρισμό να αναπνεύσει, προσεγγίζοντας την αυθεντικότητα και την πραγματική του φύση ως ένα καθαρά αγροτικό επάγγελμα, και πάντως να παραμείνει αγροτικό επάγγελμα και διέξοδος για τους επαγγελματίες αγρότες.

Οι αγροτουριστικές δραστηριότητες λειτουργούν νομοθετημένες στην υπόλοιπη Ευρώπη. Στην Ελλάδα, με παραλείψεις ή καθυστερήσεις δεν έχουμε ακόμα θεσμικό πλαίσιο. Οι βλαπτόμενοι είναι και πάλι οι αγρότες. Η συνειδητή κακοποίηση επί 20 συνεχή χρόνια του Αγροτουρισμού από τους ορισθέντες προστάτες και υποστηρικτές της ανάπτυξής του αγροτουρισμού, δημιούργησαν ένα κλίμα ασφυξίας στους αγρότες.

Σιγά-σιγά αλλά μεθοδικά λεηλατούνται όλα τα «καλά» κερδοφόρα κομμάτια των αγροτικών επαγγελμάτων (αγροτουρισμός, μεταποίηση, εμπορία, φωτοβολταϊκά κλπ) και η «συνωμοσία (?)» εξωθεί τους αγρότες από αφεντικά και αυτάρκεις στην γη τους, σε εξαρτώμενους εργάτες γης, οι οποίοι ή θα αρχίσουν ίσως να αυτοκτονούν ή θα υποταχθούν σε μια νέα τάξη πραγμάτων ή θα επαναστατήσουν.

Το νομοσχέδιο ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ και ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ περιλάμβανε για πρώτη φορά την λέξη Αγροτουρισμός και διευκρίνιζε ότι άλλο είναι ο Αγροτουρισμός, άλλο ο Τουρισμός Φύσης, άλλο ο Τουρισμός Υπαίθρου, άλλο ο Ορεινός Τουρισμός, άλλο ο Οικοτουρισμός, άλλο ο Πολιτιστικός Τουρισμός κλπ.

Σήμερα στην Ελλάδα μπορεί να κάνει όποιος θέλει όποια μορφή τουρισμού επιθυμεί, σύμφωνα με τους επιχειρηματικούς κανόνες για την ανάπτυξη του τουρισμού. Ειδικά και μόνο για τον αγροτουρισμό προαπαιτείται, όπως σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο προσφέρων υπηρεσίες τουριστικές να είναι αγρότης. Και ακριβώς επειδή είναι αγρότης, θα πρέπει να μπορεί να μεταποιεί και να προσφέρει τα δικά του προϊόντα, όπως κάνει για το σπίτι του. Θα πρέπει να μπορεί να αξιοποιεί την δικιά του παραγωγή, όπως κάνει ο κάθε αγρότης στην μικρή του κοινωνία στο χωριό. Με τα δικά τους αυγά (όχι από το supermarket), τα δικά του λαχανικά, το δικό του τυρί και γιαούρτι, το δικό του ψωμί και τις παραδοσιακές πίτες, που πάντα έκανε και έτρωγε στο σπίτι του, τον δικό του καβουρμά ή παστό ή λίπα, τα δικά του κοτόπουλα, τις δικές του μαρμελάδες και γλυκά. Αυτός ο αγρότης με τον/την σύζυγό αγρότη και τα παιδιά τους ή έστω κάποιο βοηθό σε όλες τις δουλειές του χωραφιού και του αγροτουρισμού. Και οι φιλοξενούμενοι να μπορούν να μετέχουν και να αισθάνονται την μέθεξη της συμμετοχής στην θαλπωρή της αυθεντικής οικογενειακής ζωής στην αγροτική κοινωνία.

Ο Αγροτουρισμός στην 208/22-12-2008 Γνώμη της Ολομέλειας της Οικονομικής & Κοινωνικής Επιτροπής της Ελλάδος, είναι: «εκείνη η τουριστική δραστηριότητα που αναπτύσσεται σε χώρο μη αστικό από τους απασχολούμενους κύρια στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα και ειδικότερα σε οικογενειακής ή συνεταιριστικής μορφής μικρές τουριστικές μονάδες παροχής αγαθών και υπηρεσιών, με σκοπό την ενίσχυση του αγροτικού εισοδήματος και της τοπικής οικονομίας, τόσο από την εκμετάλλευση των τουριστικών καταλυμάτων (ενοικιαζόμενα δωμάτια, πανσιόν, ξενώνες, camping), όσο και από την τροφοδοσία των τουριστικών μονάδων με προϊόντα τοπικής παραγωγής γεωργικών συνεταιρισμών».

Άλλωστε ο αγροτουρισμός, σύμφωνα με τον ΕΟΤ (ήδη από το 1983), «είναι η τουριστική δραστηριότητα που αναπτύσσεται σε χώρο μη αστικό από τους ασχολούμενους κύρια στη γεωργία, σε μικρές μονάδες οικογενειακής ή συνεταιριστικής μορφής, με στόχο την δημιουργία συμπληρωματικού εισοδήματος στον τοπικό πληθυσμό, τόσο από την ενοικίαση των καταλυμάτων στους τουρίστες όσο και από την τροφοδοσία με προϊόντα τοπικής παραγωγής».

Η αυθεντικότητα είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη του αγροτουρισμού. Στον αγροτουρισμό ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τις αγροτικές περιοχές, τις αγροτικές ασχολίες, τα τοπικά προϊόντα, την παραδοσιακή κουζίνα και την καθημερινή ζωή των κατοίκων, τα πολιτισμικά στοιχεία και τα αυθεντικά χαρακτηριστικά του χώρου αυτού, με σεβασμό προς το περιβάλλον και την παράδοση, από τους ίδιους τους καλλιεργητές ή/και κτηνοτρόφους, όχι από συνταξιούχους της ΔΕΗ, του ΟΤΕ ή άλλων μικροσυνταξιούχων (ηλικιακά) , ούτε ακόμα από επιχειρηματίες οι οποίοι είδαν αξιόλογο κέρδος στον αγροτουρισμό, και επιδιώκουν ιδιοποίηση τυχόν προνομίων των αγροτών για τον αγροτουρισμό, ώστε να επεκταθούν και σε άλλους μη αγρότες.

Πολλές δραστηριότητες εκτός πόλεων, μετά την κατηγοριοποίηση, που σχεδιάζει το ΥΠΟΤ, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν Αγροτουριστικές ή Επιχειρήσεις Τουρισμού Υπαίθρου ή άλλες.

Και οι δύο μορφές, Αγροτουρισμός και Τουρισμός Υπαίθρου, συμβάλλουν στην Ανάπτυξη. Οι Αγροτουριστικές Δραστηριότητες των αγροτών συμβάλλουν στην Τοπική Αγροτική Ανάπτυξη. Οι Επιχειρήσεις Τουρισμού Υπαίθρου, που μπορούν να γίνουν ελεύθερα από κάθε επιχειρηματία, στηρίζουν κυρίως την Περιφερειακή Ανάπτυξη και όχι κατ’ ανάγκη τον αγροτικό τομέα.

Το πρόβλημα δημιουργείται από την οργανωμένη (?) «επίθεση» επιχειρηματιών, που εξειδικεύονται σε ειδικές μορφές τουρισμού ή/& εκθέσεις, για να «κλέψουν» πρώτα το όνομα του «Αγροτουρισμού», και ακολούθως τις πρόνοιες για τον αγροτουρισμό. Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ο ασφυκτικός εγκλωβισμός των επαγγελματιών αγροτών μόνο σε καλλιέργεια της γης ή/και εκτροφή ζώων.

Ο Τουρισμός Υπαίθρου, ο Οικοτουρισμός, ο Ορεινός Τουρισμός, ο Θαλάσσιος Τουρισμός και πολλές άλλες μορφές θεματικού τουρισμού εκφράζονται από όποιους θέλουν, όπως θέλουν. Ο Αγροτουρισμός και Αλιευτικός Τουρισμός πρέπει να είναι ανοικτό επάγγελμα για όποιον θέλει και ελεύθερα μπορεί να γίνει αγρότης και εκφράζεται συνδικαλιστικά από τις Αγροτικές Συνδικαλιστικές Οργανώσεις.

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382, agroxeni@otenet.gr

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δείχνει σημάδια εκσυγχρονισμού

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 24-5-2011

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δείχνει σημάδια εκσυγχρονισμού

Η Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών-ΠΕΝΑ επισημαίνει σημάδια εκσυγχρονισμού και σεβασμού των αγροτών με την γρήγορη διευκρίνιση της διοίκησης του ΟΠΕΚΕΠΕ σε σημαντικά θέματα του ΟΣΔΕ που ταλαιπώρησαν τους Νέους Αγρότες πρόσφατα.

Οι απαντήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ σε ερωτήματα που δημιουργήθηκαν σε Νέους Αγρότες και κατέγραψε η Ένωση Νέων Αγροτών Λακωνίας, αναφέρουν: (με έντονα γράμματα το ερώτημα και με λοξά γράμματα η έγγραφες απαντήσεις του ΟΠΕΚΕΠΕ)

Απαιτείται η προσκόμιση δικαιολογητικών για αυτούς που δεν έχουν μεταβολές στην αίτηση ενιαίας ενίσχυσης; Σύμφωνα με τη παρ. 3.2 της με αρ54466/02/05/2011 εγκύκλιο ΟΣΔΕ του ΟΠΕΚΕΠΕ:

Στις περιπτώσεις που ο γεωργός δεν επιθυμεί να κάνει καμιά τροποποίηση στα στοιχεία της ενιαίας αίτησης που υπέβαλε το 2010, δεν απαιτείται η προσκόμιση οποιουδήποτε δικαιολογητικού, δεδομένου ότι τα απαραίτητα έγγραφα τηρούνται στον φάκελο του γεωργού και είναι διαθέσιμα στους ελεγκτές για οποιονδήποτε έλεγχο. Ειδικώς όσον αφορά τα ενοικιαστήρια αγροτεμαχίων, δεν απαιτείται προσκόμιση νέων, εφόσον η διάρκεια των προηγούμενων ενοικιαστηρίων καλύπτει και την τρέχουσα καλλιεργητική περίοδο.

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, που ο γεωργός επιθυμεί να κάνει οποιαδήποτε τροποποίηση στα στοιχεία της ενιαίας αίτησης που υπέβαλε το 2010, προσκομίζει υποχρεωτικά, τα ακόλουθα στοιχεία, κατά περίπτωση:

  1. Σε περίπτωση αλλαγής των προσωπικών του στοιχείων, αντίγραφο του αντίστοιχου παραστατικού στο οποίο αναγράφονται τα νέα στοιχεία (π.χ. φωτοτυπία ταυτότητας, βιβλιαρίου τραπεζικού λογαριασμού κλπ.)
  2. Σε περίπτωση καλλιέργειας για την οποία απαιτείται η χρήση πιστοποιημένου σπόρου ή αλλαγής χρήσης καλλιέργειας σε αγροτεμάχιο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, τα στοιχεία που υποστηρίζουν τις σχετικές μεταβολές (π.χ. πρωτότυπα τιμολόγια, επίσημες ετικέτες ελέγχου και πιστοποίησης σπόρου)
  3. Σε περίπτωση αλλαγής ιδιοκτησιακού καθεστώτος στα δηλούμενα αγροτεμάχια τα αντίστοιχα κατά περίπτωση παραστατικά  (π. Φωτοτυπία Ε9, ενοικιαστήρια κλπ).
  4. Στις περιπτώσεις των μη αποσυνδεδεμένων καθεστώτων είτε μέτρων στήριξης, για τα οποία απαιτούνται έγγραφα σχετικά με την τρέχουσα περίοδο, αντίτυπα των εγγράφων αυτών (π.χ. συμβάσεις)

Αυτοί που υπέβαλλαν αίτηση ηλεκτρονικά ή ταχυδρομικά θα τους ζητηθούν εκ των υστέρων; Οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά ή ταχυδρομικά εμπίπτουν στην πρώτη περίπτωση όπου δεν έχουμε καμία τροποποίηση άρα δεν απαιτείται και η προσκόμιση δικαιολογητικών Αν κατόπιν του διοικητικού ελέγχου προκύψει η ανάγκη προσκόμισης κάποιου ενοικιαστηρίου που ίσως έχει λήξει ή καρτελάκια σκληρού σίτου ή βαμβακιού αυτά θα ζητηθούν εκ των υστέρων.  

Απαιτείται βεβαίωση προκειμένου να ενταχθεί κάποιος στην πρόσθετη ενίσχυση του ποιοτικού παρακρατήματος κατά την κατάθεση της αίτησης ή αυτό θα γίνει με τη διασταύρωση των στοιχείων από τον Agrocert όπως γινόταν μέχρι σήμερα; Όχι δεν απαιτείται . Τα στοιχεία των εν δυνάμει δικαιούχων του Μέτρου Ειδικής Στήριξης για τη ποιότητα των ελαιοκομικών προϊόντων λαμβάνονται σε κεντρικό επίπεδο από τον ΟΠΕΓΕΠΕ

Μετά τις σαφέστατες γραπτές απαντήσεις, που προκλήθηκαν μετά από την επιστολή της Ένωσης Νέων Αγροτών Λακωνίας, η ΠΕΝΑ εκτιμά ότι ξεκαθαρίζουν πολλά γκρίζα σημεία και οι δηλώσεις ΟΣΔΕ από τους Νέους Αγρότες σε όλη την Ελλάδα, μπορούν να γίνουν με μικρότερη γραφειοκρατική ταλαιπωρία και ψυχολογική ένταση.

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382

Μέτρο 226 «Αποκατάσταση Δασοκομικού Δυναμικού και εισαγωγή δράσεων πρόληψης».

Επιστολή ενημέρωσης στους αρμόδιους φορείς, τα δασαρχεία, τις διευθύνσεις δασών και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης αποστέλλει ο ειδικός γραμματέας δασών, Γιώργος Αμοργιανιώτης προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν τις προτάσεις τους να ενταχθούν και να χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του Μέτρου 226 «Αποκατάσταση Δασοκομικού Δυναμικού και εισαγωγή δράσεων πρόληψης».

Το Μέτρο αυτό αφορά τη Δράση 2: «Ορεινά αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα για αποφυγή των επιπτώσεων πλημμυρών» και τη Δράση 3: «Έργα Αναδάσωσης – Ορεινά αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα αποκατάστασης καμένων εκτάσεων».

Οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα πρέπει να εμπίπτουν στις ακόλουθες κατηγορίες πράξεων (δημόσια έργα) του μέτρου 226:

Για τη Δράση 2: Φυτοτεχνικά και τεχνικά έργα, όπως προσδιορίζονται στο Τεχνικό Δελτίο του Μέτρου

Για τη Δράση 3: Αναδασώσεις – φυτοτεχνικά και τεχνικά έργα αποκατάστασης, όπως προσδιορίζονται στο Τεχνικό Δελτίο του Μέτρου, εκτός του εδαφίου 1.

Οι προτάσεις, που θα επιλεγούν προς ένταξη, θα συγχρηματοδοτηθούν από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ).

Ο συνολικός διαθέσιμος προϋπολογισμός (εθνική και κοινοτική συμμετοχή), που διατίθεται για τη χρηματοδότηση πράξεων με την παρούσα επιστολή, είναι 22.500.000 ευρώ για τη Δράση 2 και 93.600.000 ευρώ για τη Δράση 3.

Να σημειωθεί ότι οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν τις προτάσεις τους μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2011.

Διαβάστε τη σχετική Πρόσκληση για αίτηση χρηματοδότησης για αναδασώσεις

ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών

ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ 20-5-2011

ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ των Οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών

Το «ανέφικτο» που έγινε πραγματικότητα

Ποιος λέει ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει συνεργασία, ομαδικότητα κι αλληλεγγύη; Ποιος λέει ότι τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει και τίποτα δεν μπορεί να πάει μπροστά; Μετά την ίδρυση του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ των Οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών και την Πανελλαδική ολομέλεια που πραγματοποιήθηκε στις 16 Απριλίου στην Αθήνα, ο ένας μετά τον άλλο σύλλογοι, ΜΚΟ και κάθε είδους κοινωνικές οργανώσεις, συσπειρώνονται και αυτοργανώνονται δίνοντας σάρκα και οστά σε ένα άπιαστο όνειρο. Την συσπείρωση και τη συνεργασία.

Μια οικογένεια που διαρκώς μεγαλώνει. Σε πέντε περιφέρειες τα ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΑ έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία και εξακολουθούν να διευρύνονται. 200 οργανώσεις στη Κρήτη, 70 στην Δυτ. Ελλάδα, 210 στην Αττική, 170 στην Θεσσαλία και 50 στην Κεν. Μακεδονία, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται τα δίκτυα που ενώνονται σε Λακωνία, Αργολίδα και Κορινθία προκειμένου να απαρτίσουν αρχικά το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ Πελοποννήσου, με πάνω από 100 οργανώσεις – μέλη προς το παρόν.

Το σκηνικό της μιζέριας. Σήμερα παρά ποτέ η κοινωνία κατακερματίζεται συστηματικά και για πολλούς λόγους με αποτέλεσμα να χάνει τη δύναμη της και να φιμώνεται. Κάτω από την πίεση της κρίσης, ο καθένας από εμάς, η κάθε οργάνωση της κοινωνίας πολιτών, η κάθε συλλογική προσπάθεια απομονώνεται, αποκόπτεται από το κοινωνικό κορμό και τελικά υποβαθμίζεται.

Όλοι μαζί μπορούμε καλύτερα. Η αρχή έγινε αυθόρμητα με το δίκτυο ΣΥΜΠΡΑΞΗ και στη συνέχεια με την παρέμβαση στη διαβούλευση του νέου νομοσχεδίου για την κοινωνική οικονομία, που επί της ουσίας απαξίωνε τις οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών. Η δικτύωση πήρε μορφή χιονοστιβάδας, οι οργανώσεις πλησίασαν τις 300 και η φωνή τους έγινε ηχηρή. Αποτέλεσμα αυτής της αυθόρμητης συμπόρευσης ήταν να περιληφθούν επιτέλους οι οργανώσεις της κοινωνίας πολιτών στην ατζέντα του υπουργείου εργασίας.

Ο δρόμος έχει πλέον ανοίξει. Το ΕΡΓΟ ΠΟΛΙΤΩΝ, ο κρατικός οργανισμός για τον εθελοντισμό, κατανόησε την προσπάθεια και προσέφερε τη πολύτιμη στήριξή του. Με πολλή δουλειά και χωρίς πολλά λόγια το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ συνεχίζει να επεκτείνεται και να διαδραματίζει ρόλο διεκδικώντας συντεταγμένα αυτά που οι ΟΚΠ δικαιωματικά δικαιούνται για να μη επαναληφθεί το φιάσκο της μοιρασιάς των κοινωνικών πόρων σε εικονικά δίκτυα μαϊμού όπως εν πολλοίς γινόταν μέχρι τώρα.

 «Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία». Θέλει φρέσκιες ιδέες και πνεύμα συλλογικότητας το καλύτερο αύριο που όλοι ονειρευόμαστε. Λέτε αυτή τη φορά να καταφέρουμε να κάνουμε το όνειρο να βγει αληθινό;

Το ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΚΠ (Οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών) είναι ανοικτό σε όλες και όλους. Ακολουθεί τη λογική του νέου διοικητικού χάρτη κι ενθαρρύνει την αυτοοργάνωση ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΩΝ και στις 12 περιφέρειες της χώρας, με 11 θεματικές ομάδες εργασίας, το καθένα. Στόχος είναι η δικτύωση, η μελέτη κι επεξεργασία θεμάτων που αφορούν τη Κοινωνία Πολιτών και τις Οργανώσεις και κυρίως η λειτουργία ως πομποδέκτης μηνυμάτων από και προς ολόκληρη την Ελλάδα ώστε να ακούγεται η φωνή της κοινωνίας πολιτών και να καθίσταται δυνατή η ουσιαστική παρέμβασή της στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Οι θεματικές ομάδες του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ είναι: 1) Δικτύωση – Επικοινωνία, 2) Περιβάλλον, 3) Υγεία – Πρόνοια, 4) Παιδεία – δια βίου μάθηση, 5) Πολιτισμός, 6) Πολιτική προστασία, 7) Κοινωνική Αλληλεγγύη – Ανθρώπινα δικαιώματα, 8) Συνεργατισμός & Κοινωνική Οικονομία, 9) Μετανάστες, 10) Τοπική αυτοδιοίκηση, 11) Ελληνισμός της διασποράς

Της Ξένιας Κουτσογιάννη, μέλος της ομάδας Δικτύωση-Επικοινωνία του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ

www.oikosocial.gr, τηλ-210 8226562, fax-2108840531

Και για την αντιγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382

Αυγερινοπούλου Διονυσία: Ο οικοτουρισμός επιστρέφει εισόδημα .

Η στήριξη του οικοτουρισμού αποτελεί στρατηγική επιλογή του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, όπως προκύπτει από έγγραφο του αρμόδιου υπουργού Κώστα Σκανδαλίδη, το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή.

Όπως αναφέρει ο υπουργός, στο πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 «Αλέξανδρος Μπαλτατζής», εφαρμόζονται δράσεις που αποσκοπούν:

? Στην ενθάρρυνση των τουριστικών δραστηριοτήτων σε μικρής δυναμικότητας υποδομές διανυκτέρευσης, επισκέψιμα αγροκτήματα, χώρους εστίασης και αναψυχής, γραφεία οργάνωσης πληροφόρησης και προώθησης αγροτικού τουρισμού, εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ειδικές μορφές τουρισμού, χώρους αθλοπαιδιών, χώρους γευσιγνωσίας, κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, αλλά και σε τοπικά κέντρα τουριστικής πληροφόρησης, γραφεία-περίπτερα ενημέρωσης και πληρόφορησης, σε ποδηλατικές διαδρομές.

? Στη στήριξη της δημιουργίας και ανάπτυξης πολύ μικρών επιχειρήσεων όπως οι μονάδες οικοτεχνίας, χειροτεχνίας, παραγωγής ειδών παραδοσιακής τέχνης, βιοτεχνικών μονάδων, επιχειρήσεων ειδών διατροφής

? Στη διαφοροποίηση του εισοδήματος των γεωργών προς μη γεωργικές δραστηριότητες (τουριστικές και πολύ μικρές επιχειρήσεις)

? Σε βασικές υπηρεσίες για την οικονομία και τον αγροτικό τουρισμό (χώροι άσκησης πολιτιστικών, αθλητικών, εκπαιδευτικών, περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων, ενίσχυση πολιτιστικών εκδηλώσεων, γιορτές αγροτικών προϊόντων, στήριξη πολιτιστικών φορέων αλλά και έργων υποδομής μικρής κλίμακας και υποδομές ευρυζωνικής πρόσβασης)

? Στην ανακαίνιση και ανάπτυξη χωριών (αποκατάσταση εξωτερικών όψεων κτισμάτων με ιδιαίτερα στοιχεία αισθητικής και ιστορικής αξίας και αποκατάσταση κτηρίων για κοινωφελή χρήση, όπως είναι βιβλιοθήκες και μουσεία, αλλά και βελτίωση και ανάπλαση κοινόχρηστών χώρων, όπως πλατείες και πεζόδρομοι

? Στη διατήρηση και αναβάθμιση της αγροτικής κληρονομιάς (γεφύρια, μύλοι, λιοτρίβια, πατητήρια, βρύσες, παρεμβάσεις σε υφιστάμενα κτήρια και μετατροπή τους σε μουσεία – συλλογές – εκθετήρια που σχετίζονται με τη λαογραφική αγροτική πολιτιστική κληρονομιά).

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Σκανδαλίδης αναφέρει επίσης ότι στο πλαίσιο δράσης για την ενθάρρυνση τουριστικών δραστηριοτήτων στις αγροτικές περιοχές της χώρας, θα ιδρυθούν και θα εκσυγχρονισθούν τοπικά κέντρα τουριστικής πληροφόρησης και γραφεία – περίπτερα ενημέρωσης και πληροφόρησης.

Επιπρόσθετα, πρόκειται να ενισχυθούν ενέργειες προβολής και προώθησης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των περιοχών. Ο κ. Σκανδαλίδης επισημαίνει επίσης ότι στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013 υπάρχουν δράσεις που στοχεύουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου όλους τους μήνες του χρόνου. Τέτοιες δράσεις είναι τα επισκέψιμα αγροκτήματα, οι παραδοσιακές ταβέρνες, εναλλακτικές μορφές τουρισμού κ.α.

Το έγγραφο του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης διαβιβάστηκε στη Βουλή, μετά από ερώτηση της βουλευτού της ΝΔ Διονυσίας Αυγερινοπούλου με την οποία έχει επισημάνει ότι ο οικοτουρισμός είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας της τουριστικής βιομηχανίας παγκοσμίως και θα μπορούσε να αποφέρει εισόδημα σε όλη την ελληνική κοινωνία, ανεξάρτητα από το οικονομικό και γεωγραφικό υπόβαθρο. «Ειδικά στην Ελλάδα με την πλουσιότερη βιοποικιλότητα στην Ευρώπη μπορεί να συνδυαστεί με τον αγροτουρισμό, να συμβάλει στην προστασία του Περιβάλλοντος αλλά και να προσφέρει ποιοτικό τουριστικό πλεονέκτημα».

Ένα σχολείο «Ανθίζει» ξανά!

Ένα σχολείο «Ανθίζει» ξανά!

Στο κτήμα Συγγρού στο Μαρούσι Αττικής το 1926 λειτούργησε για πρώτη φορά το Πρακτικό Γεωργικό Σχολείο. Σήμερα με πρωτοβουλία του Ο.Γ.Ε.Ε.Κ.Α Δήμητρα το σχολείο επαναλειτουργεί καθώς παρέμεινε ανενεργό τα τελευταία χρόνια.
Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο στην Επαγγελματική Σχολή (ΕΠΑ.Σ.) όπως λέγεται σήμερα, αναμένεται να λειτουργήσουν τμήματα για τους τομείς της κηποτεχνίας, της μελισσοκομίας και της επιχειρηματικής γεωργίας. Η φοίτηση θα είναι διετής και θα περιλαμβάνει θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση σε σύγχρονα εργαστήρια. Προϋπόθεση για την φοίτηση στο ΕΠΑΣ είναι ο ενδιαφερόμενος να έχει αποφοιτήσει από την Α’ τάξη του Λυκείου.

Σχέδια βελτίωσης : Μέχρι 20-6-2011,αλλά με πολλές εκρεμμότητες ακόμη.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εκδηλώνουν οι παραγωγοί από όλη τη χώρα για ένταξη στα επενδυτικά σχέδια του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κι ενώ έχει ήδη δοθεί παράταση υποβολής αιτημάτων μέχρι 20/06/2011. Την ίδια στιγμή οι αγρότες περιμένουν να λειτουργήσει στην πράξη το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας. Βούληση του ΥΠΑΑΤ είναι το Ταμείο να λειτουργήσει το β΄ εξάμηνο του 2011.

Σύμφωνα με τελευταία πληροφόρηση των στελεχών της ΠΑΣΕΓΕΣ παρατίθεται στη συνέχεια ενημέρωση σχετική με την πορεία των μέτρων του προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 – 2013.

Ειδικότερα, σχετικά με το Μέτρο 1.2.1. (Σχέδια βελτίωσης), σύμφωνα με την πληροφόρηση των στελεχών της ΠΑΣΕΓΕΣ, η ΚΥΑ στην οποία περιλαμβάνονται οι τελευταίες τροποποιήσεις του μέτρου (αύξηση Δημόσιας Δαπάνης, υποβολή σχεδίων μέχρι 50.000 € χωρίς υπογραφή γεωτεχνικού, θέματα προκαταβολών κ.λπ.) βρίσκεται προς υπογραφή στο Υπουργείο Οικονομικών και δημοσίευση σε ΦΕΚ, ενώ η εκκρεμούσα διευκρινιστική εγκύκλιος για τους ελκυστήρες (τρακτέρ) έχει δημοσιοποιηθεί και υπάρχει στο www.minagric.gr

Σημειώνεται ότι έχει ήδη δοθεί παράταση υποβολής αιτημάτων μέχρι 20/06/2011.

Με δεδομένο ότι έχουν εκδοθεί αναλυτικές Υπουργικές Αποφάσεις για τη ρύθμιση των λεπτομερειών του μέτρου δεν προβλέπεται η έκδοση οδηγού εφαρμογής για αυτό. Ενδεχόμενα, αντί οδηγού δημοσιοποιηθεί μια σειρά απαντήσεων στα συνηθέστερα ερωτήματα για τις διαδικασίες υλοποίησης του μέτρου.

Αναφορικά με τις διαδικασίες αξιολόγησης του μέτρου σημειώνεται ότι προωθείται η σύνταξη μητρώου αξιολογητών απαρτιζόμενο από μόνιμους υπαλλήλους του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Η αξιολόγηση είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί προκειμένου να μειωθεί ο απαιτούμενος χρόνος από τις τις κεντρικές Υπηρεσίες του Υπουργείου (μέσω του Μητρώου Αξιολογητών) δεδομένης της όλης αναστάτωσης, που ανέκυψε στις Περιφερειακές Υπηρεσίες λόγω έναρξης εφαρμογής των διαδικασιών των προβλεπόμενων από τη νέα δομή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Καλλικράτης).

Εξάλλου, σε σχέση με τον αριθμό των επενδυτικών αιτημάτων που θα υποβληθούν στο μέτρο 1.2.1 δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ακριβής προσδιορισμός. Μια πρώτη προσέγγιση προσδιορίζει, ωστόσο, τον αριθμό των αιτημάτων σε 5.000 – 6.000.

Αναφορικά με τα «μικρά» σχέδια βελτίωσης σημειώνεται ότι η σχετική προκήρυξη έληξε στις 31/3/2011. Υπάρχουν 590 εγκρίσεις αιτημάτων συνολικής Δημόσιας Δαπάνης 14 εκατ. ευρώ, ενώ γίνονται δεκτές τυχόν υποβαλλόμενες τροποποιήσεις τους.

Μέτρο 1.2.3. Α «Αύξηση της αξίας των γεωργικών προϊόντων»

Η ΚΥΑ που θα διέπει τη νέα προκήρυξη του μέτρου είναι έτοιμη και πρόκειται να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ το επόμενο δεκαπενθήμερο, ενώ η νέα προκήρυξη αναμένεται να δημοσιευθεί τέλη Μάη – αρχές Ιούνη 2011 και θα έχει καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των αιτημάτων.

Ο προϋπολογισμός (δημόσια δαπάνη) της νέας προκήρυξης θα ανέρχεται στο ποσό των 170 εκατ. ευρώ περίπου, με το ανώτατο όριο του προϋπολογισμού κάθε επενδυτικού αιτήματος ν’ ανέρχεται στο ποσό των 10 εκατ. ευρώ.

Μέχρι τέλος Μάη ολοκληρώνονται από την αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή οι διαδικασίες αξιολόγησης – προέγκρισης των επενδυτικών αιτημάτων της προηγούμενης προκήρυξης του μέτρου, ενώ μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί οριστικά στο μέτρο 53 δικαιούχοι (είχαν υποβληθεί 194 φάκελοι).

Σύμφωνα με επικείμενη τροποποίηση του Ν. 1974 θα είναι δυνατή λήψη από τους δικαιούχους προκαταβολής μέχρι του ποσού του 50% του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του επενδυτικού τους αιτήματος (με προσκόμιση εγγυητικής επιστολής).

Οι δικαιούχοι του μέτρου (όπως και των υπόλοιπων μέτρων του ΠΑΑ 2007 – 2013) θα μπορούν να τύχουν των ευεργετημάτων – διευκολύνσεων του Τ.Α.Ε.

Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας (Τ.Α.Ε.)

Όπως είναι γνωστό, το Τ.Α.Ε. εντάσσεται στο ΕΤΕΑΝ (Εθνικό Ταμείο Ενίσχυσης Ανταγωνιστικότητας) που αντικατέστησε το ΤΕΜΜΠΕ.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του Τ.Α.Ε. εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 450 εκατ. € (150 εκατ. € από τους προϋπολογισμούς των μέτρων του ΠΑΑ 2007 – 2013 και 300 εκατ. € από Τραπεζικά Ιδρύματα).

Βούληση του ΥΠΑΑΤ είναι το Ταμείο να λειτουργήσει στην πράξη το β΄ εξάμηνο του 2011.

Μέσω του Τ.Α.Ε. οι ενταγμένοι στα μέτρα του ΠΑΑ 2007 – 2013 θα έχουν την δυνατότητα να δανειοδοτηθούν (στα μεσομακροπρόθεσμα δάνεια της επένδυσής τους) με χαμηλό επιτόκιο, προκειμένου να υλοποιήσουν τα επενδυτικά τους αιτήματα.

Επισημαίνεται ότι το ποσό που θα προκύψει σαν όφελος για τους επενδυτές από την μείωση του επιτοκίου δανεισμού, θα αφαιρεθεί από το συνολικό ποσό που θα λάβουν σαν επιχορήγηση από το μέτρο στο οποίο είναι ενταγμένοι