Νομοσχέδιο για τους Συνεταιρισμούς : Καμία ανατροπή! Δεν αγγίζει καθόλου ΠΑΣΕΓΕΣ,ΓΕΣΑΣΕ, ΣΥΔΑΣΕ

Περισσότερο με γενικόλογο «μερεμέτι» και βαθιά «υπόκλιση» στο συνεταιριστικό κατεστημένο και λιγότερο με ρηξικέλευθη εκσυγχρονιστική τομή, μοιάζει το νομοσχέδιο του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστα Σκανδαλίδη, για το νέο θεσμικό πλαίσιο των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, το οποίο εγκρίθηκε ομόφωνα χθες από το υπουργικό συμβουλίου.

Παρότι, σε γενικές γραμμές οι διατάξεις του κινούνται στις κατευθύνσεις που είχε εξαγγείλει ο κ. Σκανδαλίδης στις αρχές του χρόνου -με ορισμένες, πάντως, σημαντικές «εκπτώσεις»- εξακολουθεί να μην «απαντά» στα δύο κρίσιμα ερωτήματα για την τύχη των προς κατάργηση ή συγχώνευση συνεταιρισμών:

Τι θα γίνει με τα χρέη τους προς την ATEbank, τις άλλες τράπεζες και ιδιώτες ;

Τι θα γίνει με το προσωπικό τους;

Αντιθέτως, σαφής υποχώρηση υπάρχει όσον αφορά στην εξαγγελία περί διάλυσης της ΠΑΣΕΓΕΣ και αντικατάστασή της με την ΠΑΣΕΓΟ, αφού η τριτοβάθμια οργάνωση, που φέρει τη «σφραγίδα του παρελθόντος» στα συνεταιριστικά πράγματα, παραμένει ανέπαφη, ενώ συνεχίζει να επιχορηγείται από τον κρατικό κορβανά, με τουλάχιστον 3,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Με το νομοσχέδιο καθιερώνεται το Μητρώο αγροτικών συλλογικών οργανώσεων, στο οποίο υποχρεωτικά θα καταχωρούνται οι πρωτοβάθμιοι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι Ομάδες Παραγωγών, οι αγροτικές εταιρικές συμπράξεις (σ.σ. νέος θεσμός) και οι Διεπαγγελματικές Οργανώσεις. Οι αγροτικές οργανώσεις αξιολογούνται κάθε χρόνο ως ενεργές και ανενεργές. Όσες δεν πρωτο-εγγραφούν στο Μητρώο και όσες σε πρώτη φάση αξιολογηθούν ως ανενεργές, οδηγούνται σε καθεστώς αναγκαστικής εκκαθάρισης, εκτός εάν μέχρι τις 31.12.2011 αποφασίσουν τη συγχώνευσή τους με άλλη ενεργό οργάνωση. Όσες εγγραφούν στο Μητρώο και επί τρία συνεχή χρόνια κριθούν ως ανενεργές και πάλι οδηγούνται σε εκκαθάριση. Οι Ενώσεις αγροτικών συνεταιρισμών και οι Κοινοπραξίες συνεταιρισμών καταργούνται και μετατρέπονται σε πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς. Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί λειτουργούν σε εθελοντική βάση, με μέλη μόνο φυσικά πρόσωπα, με συνεταιριστικό κεφάλαιο τουλάχιστον 60.000 ευρώ και με τους παραγωγούς μέλη τους να διαθέτουν τουλάχιστον το 80% της παραγωγής τους μέσω αυτών. Οι Ομάδες Παραγωγών και οι Διεπαγγελματικές Οργανώσεις εξακολουθούν να λειτουργούν στα σημερινά πρότυπα. Όσον αφορά στο νέο θεσμό των αγροτικών εταιρικών συμπράξεων, αυτές θα είναι κεφαλαιουχικές εταιρείες, με μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον 100.000 ευρώ και θα συγκροτούνται από αγροτικούς συνεταιρισμούς και Ομάδες Παραγωγών (σ.σ. πουθενά δεν προβλέπεται η συμμετοχή σε αυτές και άλλων νομικών προσώπων). Η ΠΑΣΕΓΕΣ παραμένει ως έχει, με μέλη όλες τις προαναφερθείσες οργανώσεις, δεν μεταβάλλεται ο «παρεμβατικός» της ρόλος στο κράτος, συνεχίζει να χρηματοδοτείται από τον κρατικό κορβανά (2% των εισπράξεων του ΕΛΓΑ) -όπως άλλωστε και οι δύο αγροτοσυνδικαλιστικές οργανώσεις ΓΕΣΑΣΕ (0,60%) και ΣΥΔΑΣΕ (0,40%)- ενώ τροποποιείται η εκλογή της διοίκησής της, με αντιπροσώπους από τις 13 Περιφέρειες.
 
 Με το νομοσχέδιο θεσμοθετείται, τουλάχιστον στα «χαρτιά», η συμβολαιακή γεωργία, τα δημοπρατήρια αγροτικών προϊόντων και σε επίπεδο Περιφερειών οι «αγροδιατροφικές συμπράξεις», ενώ υπάρχουν και κάποια, μάλλον ήσσονος σημασίας, φορολογικά κίνητρα υπέρ των συνεταιρισμών (χαρτόσημο, απαλλαγές από φόρο μεταβίβασης ακινήτων, φόρο υπεραξίας κ.ά.), κυρίως για την εκποίηση ακινήτων τους στην ATEbank, έναντι των χρεών τους προς αυτή. Στο νομοσχέδιο -παρότι αρχικά είχε αποκλειστεί- υπάρχουν και διατάξεις για τις αγροτοσυνδικαλιστικές οργανώσεις και τους αγροτικούς συλλόγους, χωρίς τομές στα δρώμενα του αγροτοσυνδικαλιστικού κινήματος.
 
ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ – ssar@naftemporiki.gr (c) 2011

Επιστροφή στη Δημοτική Ενότητα : Χωριό τόπος να ζείς .

Κρίση: Οι νέοι παίρνουν… τα βουνά (και χρειάζονται συνδικαλιστική ηγεσία που να τους καλύψει επαρκώς)

Στα χωριά και στις πόλεις της υπαίθρου, πρώην στελέχη εταιρειών, εργολάβοι οικοδομικών εργασιών, άνθρωποι που έχασαν τις δουλειές τους ή είδαν τα έσοδά τους να περικόπτονται ψάχνουν μια διέξοδο στην κρίση κοντά στη γη και στα προϊόντα της. «Ημερήσια» Online 25/3 13:10

Τα… βουνά έχουν πάρει χιλιάδες νέοι Ελληνες, διωγμένοι από την κρίση και την ανεργία στα μεγάλα αστικά κέντρα. Καθώς οι θέσεις εργασίας χάνονται η μία μετά την άλλη και το φάσμα της εργασιακής ανασφάλειας μεγαλώνει, πολλοί 30άρηδες επιστρέφουν στα χωριά τους, αναζητώντας μια καλύτερη τύχη. Η κατάρρευση της οικοδομής και το κραχ στον τριτογενή τομέα των υπηρεσιών σπρώχνει ολοένα και περισσότερους στην επαρχία και την αγροτική ζωή.

Στα χωριά και στις πόλεις της υπαίθρου, πρώην στελέχη εταιρειών, εργολάβοι οικοδομικών εργασιών, άνθρωποι που έχασαν τις δουλειές τους ή είδαν τα έσοδά τους να περικόπτονται ψάχνουν μια διέξοδο στην κρίση κοντά στη γη και στα προϊόντα της. Ανοίγουν καταστήματα με βιολογικά προϊόντα, ασχολούνται με τη μελισσοκομία, την κτηνοτροφία και με «πρωτοποριακές» καλλιέργειες, όπως τα σαλιγκάρια, η τρούφα ή τα ρόδια, που έχουν καλή τιμή ως τελικό προϊόν και ο χυμός τους κατακτά τα σούπερ μάρκετ. Η γεωργία, στους χαλεπούς καιρούς, ανθεί ξανά…

Δεν είναι τυχαίο πως ενώ η ανεργία χτυπάει κόκκινο, οι απασχολούμενοι στον πρωτογενή τομέα, οι αγρότες δηλαδή και οι κτηνοτρόφοι, αυξάνονται. Για την ακρίβεια, ο αγροτικός τομέας είναι σχεδόν ο μοναδικός που εμφανίζει αύξηση της απασχόλησης τα τελευταία δύο χρόνια. «Το πρώτο εξάμηνο του 2010 διαπιστώσαμε μια αύξηση της απασχόλησης στην αγροτική οικονομία της τάξης του 6,1% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2009», διευκρινίζει ο γενικός διευθυντής της ΠΑΣΕΓΕΣ, Γιάννης Τσιφόρος, ο οποίος εκτιμά πως το 2010 η συνολική αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο θα κυμανθεί γύρω στο 10%.

Η τάση αυτή άρχισε να διαφαίνεται από το 2008, ενώ δείχνει να παγιώνεται το 2009 και το 2010. «Πολύς κόσμος προβληματίζεται και αναζητεί λύση στην ύπαιθρο», λέει ο Δημήτρης Μιχαηλίδης, στέλεχος της Πανελλήνιας Ενωσης Νέων Αγροτών. «Αρκετοί αστοί διέκοψαν φέτος την ενοικίαση των χωραφιών τους, λέγοντας πως θέλουν να τα καλλιεργήσουν οι ίδιοι, ενώ συνεχώς μας προσεγγίζουν άνθρωποι από Αθήνα, Θεσσαλονίκη κ.α. και μας ρωτούν τι θα μπορούσαν να καλλιεργήσουν».

Σάββας και Μάρκος

Πατέρας και γιος γύρισαν στο χωράφι

Τα τελευταία δύο χρόνια η οικογένεια του 44χρονου Σάββα Λαμπριανίδη έχει εγκαταλείψει τη συμπρωτεύουσα για να εγκατασταθεί μόνιμα στο χωριό Αναγέννηση στις Σέρρες.

«Γεννήθηκα στο χωριό και μόλις παντρεύτηκα έφυγα για τη Θεσσαλονίκη, σε ηλικία 22 χρόνων. Εκεί δούλεψα σε δύο βιοτεχνίες-κλωστήρια. Οταν έσπασε η δουλειά, το 2000, έφτιαξα ένα συνεργείο καθαρισμού. Δούλεψα υπερβολικά, αλλά δεν έβγαινε μεροκάματο».

Με τρία παιδιά στον προθάλαμο της ανεργίας αποφάσισε να γυρίσει στο χωριό και στα χωράφια του. Επισκεύασε το πατρικό του σπίτι και ξεκίνησε με 17,5 ιδιόκτητα στρέμματα. Τώρα νοικιάζει 700. Καλλιεργεί ρύζι, καλαμπόκι και τεύτλα.

«Το χωριό μου έχει ριζοχώραφα. Το ρύζι είναι μια παραγωγή που έχει μέλλον, επειδή υπάρχουν άδειες για ορισμένους νομούς και συγκεκριμένα χωριά. Δεν μπορεί να το σπείρει ο καθένας όπου θέλει».

Ο μεγάλος γιος του, ο 21χρονος Μάρκος, που μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε ηλεκτρολόγος εγκαταστάσεων, είναι κι αυτός τώρα κατά κύριο επάγγελμα αγρότης.

«Είναι μια καλή διέξοδος στην κρίση. Η δουλειά του αγρότη είναι δύσκολη, αλλά το προτιμώ από το να δουλεύω για 400 και 500 ευρώ και να φοβάμαι μην απολυθώ».

Δημήτρης

Από στέλεχος πολυεθνικής έγινε χάι τεκ αγρότης

Ο Δημήτρης Ζωγόπουλος πρόλαβε να εγκαταλείψει την Αθήνα και την καριέρα στις πολυεθνικές προτού η κρίση επιβληθεί στην πρωτεύουσα. Ξεκίνησε από την Κυπαρισσία της Μεσσηνίας. Κι εκεί έχει καταλήξει. Στο ενδιάμεσο σπούδασε στη Γεωπονική Αθηνών και συνέχισε με οικονομικά και MBA στο Κλίβελαντ των ΗΠΑ.

Στην Αθήνα επέστρεψε το 2004, για να δουλέψει σε μεγάλη χημική βιομηχανία με φυτοφάρμακα, ως υπεύθυνος στο μάρκετινγκ. Εμεινε εκεί περίπου τρία χρόνια. Λίγο πριν η κρίση κάνει την εμφάνισή της αποφάσισε να γυρίσει στην οικογενειακή επιχείρηση της Κυπαρισσίας και να την εξελίξει.

«Ο πατέρας μου είναι κι αυτός γεωπόνος και έχει μια μονάδα με γεωργικά εφόδια, λιπάσματα, σπόρους, φυτοφάρμακα κ.ά. Δεν βρήκα κάτι να με καλύπτει στις πολυεθνικές. Συνειδητοποίησα πως μια καριέρα εκεί δεν αξίζει τον κόπο, όσον αφορά τις αποδοχές. Δυστυχώς σε… ξεζουμίζουν χωρίς ευοίωνες προοπτικές. Τώρα που η κρίση σαρώνει τα πάντα, αισθάνομαι απόλυτα δικαιωμένος για την επιλογή μου». Ο 34χρονος Δημήτρης επέκτεινε την οικογενειακή επιχείρηση κατασκευάζοντας μια υπερσύγχρονη μονάδα θερμοκηπίων, περίπου 45 στρέμματα, όπου όλα ελέγχονται από ηλεκτρονικούς υπολογιστές. «Η δουλειά πάει πολύ καλά και νιώθω πως κάνω κάτι πολύ δημιουργικό».

Η 30ΧΡΟΝΗ ΕΥΗ

Σπούδασε μάρκετινγκ, τώρα εκτρέφει σαλιγκάρια

Η 30χρονη Εύη εδώ και μερικούς μήνες «κυνηγά» σαλιγκάρια. Κάθε πρωί σηκώνεται νωρίς και πηγαίνει στο χωράφι της, έξω από την πόλη της Αρτας. Υπάρχουν πολλά πράγματα που πρέπει καθημερινά να φροντίσει εκεί.

«Φυσικά και έχει δυσκολίες. Μέχρι πρόσφατα δεν είχα καμία σχέση με αγροτικές δουλειές».

Στα 19 της χρόνια έφυγε από την πατρίδα της, την Αρτα, για τη μεγάλη πόλη.

Στην Αθήνα σπούδασε μαρκετινγκ και 3D animation. Εκανε διάφορες δουλειές, κυρίως ως γραμματειακή υποστήριξη σε λογιστικά γραφεία.

«Εψαχνα κάτι πιο σχετικό με τις σπουδές μου, αλλά οι διαφημιστικές εταιρείες πόσες είναι πια»;

Η απόφαση

Πριν από δυόμισι χρόνια, όταν η οικονομική κρίση άρχισε να κάνει την εμφάνισή της, αποφάσισε να επιστρέψει στην Αρτα.

«Αν μπορούσα να βρω δουλειά να με κρατήσει στην Αθήνα, με έναν αξιοπρεπή μισθό, δεν θα έφευγα. Αλλά η πρωτεύουσα και οι ρυθμοί της με κούρασαν». Κάπως έτσι αποφάσισε να εκμεταλλευτεί το κτήμα 8 στρεμμάτων της οικογένειάς της και να ασχοληθεί με την καλλιέργεια σαλιγκαριών ανοιχτού βιολογικού κύκλου.

Τώρα αισθάνεται πολύ ωραία που είναι αφεντικό του εαυτού της. Μένει μόνη της και δείχνει σίγουρη πως η επένδυσή της θα πάει καλά και θα αποδώσει τα επόμενα χρόνια.

«Είναι κάτι που πάντα ήθελα, να έχω δική μου δουλειά. Νομίζω ότι έκανα το κατάλληλο βήμα την κατάλληλη στιγμή. Τώρα πλέον οι συνθήκες στην αγορά εργασίας είναι ασφυκτικές».

Νίκος και Μαριάννα

Ανοιξαν κατάστημα στην Αρτα

Ο Νίκος και η Μαριάννα είναι γεωπόνοι. Γνωρίστηκαν και παντρεύτηκαν στην Αθήνα. Εμεναν στην Κυψέλη και μετά για λίγο στα Ανω Πατήσια.

Από τον περασμένο Μάιο μένουν στην Αρτα, την πατρίδα του Νίκου.

«Είδαμε ότι δεν μας έπαιρνε άλλο η Αθήνα», περιγράφει ο 33χρονος Νίκος Παπαδητρίου.

«Στην Αθήνα είχα δουλέψει στον ΕΛΓΑ και σε ένα ερευνητικό πρόγραμμα του πανεπιστημίου. Οταν έληξε η σύμβασή μου, έμεινα άνεργος και για έναν ολόκληρο χρόνο δεν έβρισκα δουλειά».

Η γυναίκα του εργαζόταν σε μελετητική εταιρεία και έχασε τη θέση της λόγω περικοπών. Ετσι αποφάσισαν να μετακομίσουν στη γενέτειρα του Νίκου και να κάνουν κάτι δικό τους.

Ανοιξαν κατάστημα με βιολογικά προϊόντα συσκευασμένα και φρέσκα. Και δεν το μετανιώνουν.

«Από το μηδέν το φτιάξαμε και για αρχή καλά πάει». Το επόμενο βήμα είναι να εμπλακούν στη βιολογική γεωργία. «Θα ξεκινήσουμε με μανταρίνια και λαχανικά και… βλέπουμε».

Στράφηκε στην κτηνοτροφία

Ο 38χρονος Στέργιος Μαυρουδάκης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Στη συμπρωτεύουσα δούλευε ως ελαιοχρωματιστής. Εμαθε τη δουλειά σε μια εποχή κατά την οποία η οικοδομή μεσουρανούσε. Τα τελευταία χρόνια, όμως, όλα άλλαξαν. «Δεν έβρισκα πια δουλειές, ο ανταγωνισμός ήταν μεγάλος».

Αποφάσισε να μετακομίσει στο χωριό Θολός των Σερρών, απ’ όπου έλκει την καταγωγή του ο πατέρας του, και να ασχοληθεί με την κτηνοτροφία. «Ηθελα να δημιουργήσω κάτι δικό μου». Μένει στο σπίτι της γιαγιάς του και σήμερα έχει 50 ζώα, πρόβατα και κατσίκια. Στόχος του είναι να γίνουν 300 και να μην πουλάει μόνο χύμα γάλα, αλλά να φτιάχνει και τυρί. «Δεν έχω μετανιώσει. Αισθάνομαι δικαιωμένος. Βλέπω και τους ανθρώπους στην πόλη που μεγάλωσα να μην έχουν να πληρώσουν το δάνειο του σπιτιού τους».

Πηγή: Εθνος

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=105161159

Πράσινη κριτική στο ν/σ Κοινωνικής οικονομίας

ΓΙΑ ΤΟ  ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Ανάγνωση και σχόλια στο (υπο διαβούλευση ) Σχέδιο Νόμου για την Κοινωνική Οικονομία

«….Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (Κοιν.Σ.Επ.), ως Φορέας Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, είναι αστικός συνεταιρισμός, που διαθέτει εκ του νόμου εμπορική ιδιότητα, μέλη της οποίας μπορούν να είναι είτε φυσικά πρόσωπα, είτε φυσικά πρόσωπα και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου.
Τα μέλη συμμετέχουν σε αυτήν με μια ψήφο, ανεξάρτητα από το ύψος της εισφοράς του κάθε μέλους και ανεξάρτητα από τα μερίδια που αυτό κατέχει.


«
Συλλογικός Σκοπός» νοείται η προώθηση των δράσεων συλλογικότητας και η  προστασία των συλλογικών αγαθών μέσω αναπτυξιακών και κοινωνικών πρωτοβουλιών τοπικού, περιφερειακού ή ευρύτερου χαρακτήρα. &ς τέτοιες δράσεις νοούνται ιδίως οι πολιτιστικές, οι περιβαλλοντικές, οι οικολογικές δραστηριότητες, η  ανάδειξη τοπικών προϊόντων, οι παροχές κοινωνικών υπηρεσιών……»

ΣΧΟΛΙΑ
Από  Δημήτρη Παπακωνσταντίνου Γεωπόνο Σύμβουλο.
Μέλος της Ομάδας Γεωργίας των Οικολόγων Πράσινων .
 (6977 239 066 )     www.askjim.gr
Η ΚοινΣ.ΕΠ  θα είναι με βάση το ν/σ κάτι ανάμεσα σε Α.Σ (7 προσώπων ) και σε μια Α.μ.κ.Ε .  
Δηλαδή θα ισορροπεί  με το   Νομικό Πρόσωπο   της  ΑΜΚΕ  και με την  εμπορική ιδιότητα του Αστικού Συνεταιρισμού   στη δημιουργία   εταιρειών  κοινωνικού σκοπού ως αντίδοτο στην ανεργία  και την κρίση .
Στο Καταστατικό    θα περιγράφεται  από τους δικαιούχους  ο συλλογικός σκοπός  .Το Ετήσιο Πρόγραμμα  δράσεων θα κοινοποιείται και θα αξιολογείται , προκειμένου να  πιστοποιηθεί  ως  φορέας κοινωνικής επιχειρηματικότητας στο Μητρώο.
Με βάση  όλα αυτά θα εγγράφεται   στο Μητρώο Κοινωνικής Οικονομία, το οποίο θα τηρείται στη Γενική Διεύθυνση Εργασίας της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Εργασίας και  Κοινωνικής Ασφάλισης.

Βλέπουμε  στο ν/σ  μια ατολμία  στις διαδικασίες οριοθέτησης  του κοινωνικού και αλληλέγγυου επιχειρείν  ,ανάμεσα  στην  διαχείριση κοινοτικών πόρων  με διαφάνεια   και  στην δημιουργία εταιρειών  κοινωνικού σκοπού σε  μια αγορά εργασίας  ημι-προστατευμένης   εργασίας   .
 Προσπαθεί να  οριοθετήσει το κοινωνικό και αλληλέγγυο επιχειρείν  στο πλαίσιο της Στρατηγικής της Λισαβόνας , θέτοντας σε  ένα νομικό πλαίσιο  την  μεταφορά επιχειρηματικών  ιδεών από τον τομέα της οικονομίας .
Όμως το συνεταιρίζεσθαι  είναι ελεύθερο και είναι  συνταγματικά  κατοχυρωμένο , γιατί να  χρειάζεται   άδεια έγκρισης  από το (κρατικό)   ΜΗΤΡΩΟ ; Δεν αφορά  μονάδες  ψυχικής υγείας που κατανοώ την έγκριση εδώ, αλλά  αφορά κατι  πιο ευρύ στο  συλλογικό σκοπό
Αν είμαι ένας Α.Σ  με αντικείμενο την Κοινωνική οικονομία  και με χρηστή διαχείριση των κοινοτικών πόρων,  γιατί να θέλω έγκριση από το ΜΗΤΡΩΟ ; 
Το ΜΗΤΡΩΟ γιατί να είναι στο Υπουργείο Εργασίας (κρατική αρχή ελέγχου ) και γιατί  να μην είναι  μια ανεξάρτητη αρχή ;  γιατί τόσοι  περιορισμοί και ατολμίες ;

Η άδεια θα δίνεται πριν ή μετά την χρηματοδότηση; Οι ΚοισΠΕ  παίρνανε άδεια γιατί ήταν Μονάδες ψυχικής υγείας  (προστατευμένης εργασίας) -τώρα;

Αν μια ΑμκΕ που έχει ένα ευρύ αντικείμενο ,ελεγχθεί αν έχει τα χαρακτηριστικά  της κοινωνικής  συνεταιριστικής επιχείρησης ,προκειμένου να αναλάβει ένα Πρόγραμμα  κοινωνικής οικονομίας ,και εστω ότι έχει τις προυποθέσεις   ως ΚοινΣΕΠ , τι  αλλαγές θα πρέπει  να κάνει για να πιστοποιηθεί σαν φορέας κοινωνικής οικονομίας   συλλογικού σκοπού ;

Όσοι  πιο πολλοί και σφικτοί περιορισμοί τίθενται , τόσο αυτοί  μπορεί  να   γίνουν τροχοπέδη στο μέλλον .
Γιατί   η πραγματική συζήτηση για την κοινωνική οικονομία δεν άνοιξε ακόμη .

Το ν/σ  σαφώς θεσμοθετεί  κάτι νέο  για την ελληνική κοινωνία , σε μια περίοδο που το κοινωνικό κεφάλαιο  παραμένει αδύναμο , η κουλτούρα  αλληλεγγύης είναι ανύπαρκτη και η κρίση απειλεί με κοινωνικό αποκλεισμό όλο και περισσότερες ομάδες. Η κριτική  , στην ατολμία του ν/σ  συνδέεται  με την προσπάθεια  να διαπραγματευτεί το «κοινωνικό»  και  την αυτονόμηση του «οικονομικού» από την κοινωνία .

Όσα είδαμε μέχρι σήμερα  σαν κοινωνική οικονομία ήταν νησίδες  που άλλαζαν μορφή ανάλογα με τους κοινοτικούς πόρους .

Τώρα προσδοκούμε να δούμε στα 5-ετή Προγράμματα  τους Καλλικρατικούς  Δήμους σε νέο ρόλο .

Η κρίση ή θα  διαλύσει τον κοινωνικό ιστό  ή την Τοπική Αυτοδιοίκηση,  αν δεν αναδείξει ένα ευνοϊκό περιβάλλον  για την κοινωνική οικονομία .

Η κοινωνική οικονομία δεν είναι υπόθεση επιστημόνων αλλά ένα διαρκές φόρουμ και μια συλλογική συζήτηση που  διατυπώνει απόψεις γνώμες , διασυνδέει την γνώση και την εμπειρία μας   σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Κατακτά και διαχέει γνώσεις  εξειδικευμένες  από πάνω προς τα κάτω και  αντίστροφα  .
Συνδέει την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη   με το Κοινωνικό επιχειρείν  και τη μείωση  των ανισοτήτων .

Προσδοκά από τις Αναπτυξιακές Συμπράξεις  (ΝΠΔΔ-ΟΤΑ-ΝΠΙΔ- ΜΚΟ ) να  επεξεργάζονται τα «Τοπικά Επιχειρησιακά Σχέδια » ανά περιοχή , σε στρατηγική  σχέση  την βιώσιμη ανάπτυξη  με οικολογικούς όρους και όχι περιστασιακά   και σαφώς όχι προσχηματικά  .

Η κοινωνική οικονομία δεν είναι απλά ένας άλλος τρόπος  για να  ενταχθεί κάποιος κόσμος  
Οφείλει να  συνδεθεί με την ένταξη αλλά και  συγχρόνως με κάτι ευρύτερο ,  με μια θεσμική ανατροπή στην εργασία  ,με την αυτονόμηση της οικονομίας από την κοινωνία.
Να  επαναπροσδιορίσουμε   εκ νέου το κοινωνικό μας δικαίωμα να παρεμβαίνουμε ,να  συνδεθεί με την τοπική κοινωνία  σε προσωπική και συλλογική βάση και ν  αναπτύξει ισότιμες και ανταποδοτικές σχέσεις με οικολογικούς όρους .
Η κοινωνική οικονομία  πρέπει να μας δίνει  αυτή την δυνατότητα ,  μιας σημαντικής  ανατροπής .

Να αναδιατάξουμε  εκ νέου τις κοινωνικές σχέσεις .
Να βρούμε το πέρασμα  ,ώστε να  μην  ωθήσουμε  σε μια συντηρητική στροφή την κοινωνία  ,  αλλά και από την άλλη να μην  χαριστούμε  σε  προσχηματικές  μεταρρυθμίσεις και σε πασαλείμματα .
Όλοι όσοι ενδιαφερόμαστε  όχι απλά να περάσει το ν/σ για την κοινωνική οικονομία αλλά και για έναν άλλο  πράσινο λόγο για το Κοινωνικό επιχειρείν ξέρουμε τι θέλουμε  και σε ποιά κατεύθυνση  στοχεύουμε την κριτική  μας επι του ν/σ .

Μεταβιβάσεις Δικαιωμάτων : χωρίς παρακράτηση οι επαγγελματίες αγρότες

Δεν θα γίνεται παρακράτηση κατά τις μεταβιβάσεις Δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης 2011, όταν οι αποδέκτες αυτών έχουν την ιδιότητα του επαγγελαμτίας αγρότης, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 2 του Ν.3874/2010 (ΦΕΚ Α΄151), κατά την 10η Ιουνίου 2011 διευκρινίζει με ανακοίνωσή του ο ΟΠΕΚΕΠΕ. Κατά την διαδικασία υποβολής των αιτημάτων μεταβίβασης 2011 δεν απαιτείται να προσκομίζεται κανένα επιπλέον παραστατικό για την απόδειξη της ιδιότητας αυτής. Οι απαραίτητοι έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν από την αρμόδια υπηρεσία του ΟΠΕΚΕΠΕ. Εφόσον, οι ενδιαφερόμενοι επιθυμούν να δουν εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 2 του Ν. 3874/2010, μπορούν να χρησιμοποιούν την σχετική εφαρμογή που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Σε μικρό οικισμό μέχρι 3.100 : Επιλέξτε ελεύθερα τον ΟΓΑ .Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη

Την άμεση τροποποίηση των εγκυκλίων του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) και της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΓΓΚΑ), σχετικά με την προαιρετική -και όχι υποχρεωτική- ασφάλιση των ελεύθερων επαγγελματιών στον ΟΑΕΕ βάσει και πληθυσμιακών κριτηρίων, ζητεί ο Συνήγορος του Πολίτη, καθώς αυτές θίγουν τα δικαιώματα των ασφαλισμένων. Επίσης, τονίζει με έμφαση ότι η αλλαγή της νομοθεσίας για την κοινωνική ασφάλιση πρέπει να γίνεται με νόμο και όχι με εγκυκλίους.

Ο Συνήγορος του Πολίτη με το νέο πόρισμά του, που έρχεται σε συνέχεια προηγούμενου πορίσματος (23/3/2010) με το οποίο ζητούσε την ανάκληση της συγκεκριμένης εγκυκλίου του ΟΑΕΕ, κάνει λόγο για απόκλιση από την αρχή της νομιμότητας.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, τροποποιείτο ανεπίτρεπτα ισχύων νόμος που ευνοούσε ελεύθερους επαγγελματίες σε περιοχές με σχετικά μικρό πληθυσμό (π.χ. κάτω από 3.100 κατοίκους), δίνοντάς τους τη δυνατότητα, εφόσον πληρούσαν κάποια εισοδηματικά κριτήρια, να μην έχουν υποχρέωση ασφάλισης στον ΟΑΕΕ και να μπορούν να ασφαλίζονται στον ΟΓΑ.

Ήταν μια ρύθμιση που ευνοούσε την άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος σε χωριά και κωμοπόλεις της επαρχίας.

Όπως επισημαίνει στο πόρισμά της η Ανεξάρτητη Αρχή, «η δυσχερής δημοσιονομική κατάσταση των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης δεν δικαιολογεί αποκλίσεις από την αρχή της νομιμότητας».

Ο Συνήγορος του Πολίτη είχε ζητήσει την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου 113/2009, επισημαίνοντας ότι οποιαδήποτε τροποποίηση έπρεπε να γίνει για το μέλλον και με γνώμονα τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη του πολίτη και ότι εισφορές που κατεβλήθησαν στον ΟΑΕΕ βάσει της εγκυκλίου θα έπρεπε να επιστραφούν.

 Έγινε αποδεκτή η θεσμικά αυτονόητη πρόταση η τροποποίηση να λάβει χώρα νομοθετικά και να μην εφαρμόζεται η εγκύκλιος 113/2009 από τον ΟΑΕΕ.

Ωστόσο, στη νομοθετική ρύθμιση που ακολούθησε (άρθρο 25 του ν. 3486/2010) δεν ελήφθησαν αρκούντως υπ’ όψιν οι προτάσεις της Αρχής.

Ειδικότερα, το νέο άρθρο 25 του ν. 3846/2010 θέτει ως προϋπόθεση απαλλαγής από την υποχρεωτική ασφάλιση στον ΟΑΕΕ, «πέρα από το εισοδηματικό κριτήριο (το οποίο επίσης αναπροσαρμόζει) και την αποκλειστική πραγματική άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας σε περιοχές κάτω των 3.100 κατοίκων ανάλογα με τον νομό).

Αντικαθίσταται, επίσης, το κριτήριο της έδρας της επαγγελματικής δραστηριότητας από το κριτήριο της αποκλειστικής πραγματικής άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας, που απαιτεί συγκεκριμένη απόδειξη από τον κάθε ελεύθερο επαγγελματία ενώπιον των υπηρεσιών του ΟΑΕΕ», προσθέτει η Αρχή.

Σημειώνει ότι «με επί μέρους «ρυθμίσεις»-οδηγίες στα έγγραφα αυτά επαναλαμβάνεται το πολύ προβληματικό φαινόμενο της μετατροπής επί τα χείρω για τα δικαιώματα των ασφαλισμένων νομικών ρυθμίσεων με ισχύ τυπικού νόμου με «ψευδοερμηνευτική εγκύκλιο».

Ο Συνήγορος του Πολίτη τονίζει ότι η απόφαση για υποχρεωτική υπαγωγή στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ, παραβλέποντας το σαφές γράμμα της ισχύουσας νομοθεσίας, αντίκειται ευθέως στην αρχή της νομιμότητας.

Οι διοικήσεις των ασφαλιστικών οργανισμών και η ΓΓΚΑ δεν έχουν γενική νομοθετική αρμοδιότητα.

Οφείλουν να τηρούν το Σύνταγμα, το κοινωνικοασφαλιστικό νομικό πλαίσιο και τους κανονισμούς λειτουργίας των ασφαλιστικών οργανισμών.

Δημοσιονομικοί λόγοι δεν συγχωρούν την ανατροπή της νομιμότητας και τον περιορισμό νομικά κατοχυρωμένων θεμελιωδών δικαιωμάτων από τη διοίκηση

Η Ε.Ε προωθεί τις Πρωτεινούχες ζωοτροφές .

Ο κτηνοτροφικός τομέας της ΕΕ είναι εξαιρετικά ευαίσθητος στην αστάθεια των τιμών και στις στρεβλώσεις του εμπορίου και υπονομεύεται από το πρόσθετο κόστος των εισαγωγών πρωτεϊνών για ζωοτροφές, επισημαίνεται σε σχέδιο ψηφίσματος του γερμανού ευρωβουλευτή των πρασίνων, Martin Häusling, το οποίο συζητήθηκε στην ολομέλεια του Στρασβούργου, την Καθαρά Δευτέρα 7 Μαρτίου, και αναμένεται να εγκριθεί σήμερα Τρίτη.

 Τονίζεται, επίσης, η αναγκαιότητα ενίσχυσης των πρωτεϊνούχων καλλιεργειών, τόσο για την απεξάρτηση της κτηνοτροφίας από τις εισαγωγές ζωοτροφών, όσο και για την βελτίωση των επιδόσεων της ευρωπαϊκής γεωργίας στην καταπολέμηση των κλιματικών αλλαγών.

Το σχέδιο ψηφίσματος περιέχεται στην έκθεση με τίτλο «Έλλειψη πρωτεϊνών στην ΕΕ: ποια η λύση σε ένα μακροχρόνιο πρόβλημα;», την οποία εισηγείται ο κ. Häusling εκ μέρους της Επιτροπής Γεωργίας του Ευρωκοινοβουλίου  και, μεταξύ άλλων, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει τη δυνατότητα να συμπεριλάβει, στις νομοθετικές προτάσεις της για τη μεταρρύθμιση της ΚΓΠ, πρόβλεψη για την υποστήριξη των γεωργών που καλλιεργούν πρωτεϊνούχα φυτά με συστήματα αμειψισποράς, που συμβάλλουν στη μείωση των αερίων θερμοκηπίου και του ελλείμματος πρωτεϊνών στην ΕΕ, αλλά και βελτιώνουν τον έλεγχο των ασθενειών και τη γονιμότητα του εδάφους.

Το σκεπτικό του ψηφίσματος

Αναλυτικότερα στην αιτιολογική του έκθεση ο ευρωβουλευτής αναφέρει για την έλλειψη πρωτεϊνών στην ΕΕ τα εξής:

Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή* σχετικά με τον τομέα των πρωτεϊνούχων καλλιεργειών αποκαλύπτει αξιοσημείωτη πτώση της παραγωγής πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά την τελευταία δεκαετία. Η βασική παραγωγή αποξηραμένων οσπρίων, εξαιρουμένης της σόγιας, μειώθηκε κατά 30%, και η παραγωγή σόγιας παρουσίασε πτώση κατά 12%. Η τάση αυτή αυξάνει την ήδη υπάρχουσα ανησυχητική εξάρτηση της Ένωσης από τις εισαγωγές πρωτεϊνούχων φυτών που χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο για την παρασκευή ζωοτροφών και ενέχει μείζονες κινδύνους, ιδίως για τον κτηνοτροφικό τομέα της ΕΕ, διότι έχει αυξηθεί σημαντικά η αστάθεια των τιμών στις διεθνείς αγορές.  *(Έκθεση της εταιρείας συμβούλων «LMC International».)

Η συνολική παραγωγή πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στην ΕΕ καταλαμβάνει επί του παρόντος μόνο το 3% των αρόσιμων γαιών της Ένωσης (εξαιρουμένων των οπωροκηπευτικών). Παρά τις κρατικές ενισχύσεις που χορηγούνται στον τομέα από το 1978, η παραγωγή αποξηραμένων οσπρίων, η οποία αυξήθηκε προσωρινά κατά τη δεκαετία του 1980, μειώθηκε εκ νέου σε περίπου ένα εκατομμύριο εκτάρια το 2008. Κάθε χρόνο, εισάγονται περισσότεροι από 40 εκατομμύρια τόνοι πρωτεϊνούχων φυτών, κυρίως ζωοτροφών από σόγια και γλουτένη αραβοσίτου, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 80% της κατανάλωσης πρωτεϊνούχων προϊόντων στην ΕΕ. Από πλευράς χρήσης γαιών στο εξωτερικό για τις εισαγωγές πρωτεϊνούχων φυτών στην ΕΕ, η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί στο δέκα τοις εκατό των αρόσιμων γαιών της ΕΕ ή σε έκταση 20 εκατομμυρίων εκταρίων.

Ιστορικοί λόγοι για την έλλειψη πρωτεϊνών και οι επιπτώσεις της

Η έλλειψη στην παραγωγή πρωτεϊνούχων καλλιεργειών ανάγεται σε προγενέστερες συναφθείσες διεθνείς εμπορικές συμφωνίες (στη Γενική Συμφωνία Δασμών και Εμπορίου (GATT) και τη συμφωνία του Blair House), οι οποίες επέτρεψαν στην ΕΕ να προστατεύσει την παραγωγή σιτηρών της, με αντάλλαγμα την καθιέρωση αδασμολόγητων εισαγωγών ελαιούχων σπόρων και πρωτεϊνούχων φυτών προς την ΕΕ. Ως εκ τούτου, η παραγωγή πρωτεϊνούχων καλλιεργειών βρέθηκε σε άκρως μειονεκτική θέση στο ανταγωνιστικό περιβάλλον και παρουσίασε συναφώς ραγδαία πτώση. Κατά συνέπεια, οι γεωργοί και οι τοπικές επιχειρήσεις μεταποίησης απώλεσαν το ενδιαφέρον τους για τα πρωτεϊνούχα φυτά, καθώς και τις πρακτικές γνώσεις για τις καλλιέργειες και την απόδοση προστιθέμενης αξίας στα αντίστοιχα προϊόντα. Οι παραγωγοί έχουν παύσει να αναπτύσσουν ποικιλίες που παρουσιάζουν ανθεκτικότητα στις ασθένειες και υψηλές επιδόσεις. Η ευρωπαϊκή έρευνα στον εν λόγω τομέα σημείωσε επίσης σημαντική πτώση, αντανακλώντας το χαμηλό ποσοστό ζήτησης σπόρων προς σπορά και τεχνικής υποστήριξης. Η ΕΕ καταργεί σταδιακά τη στήριξη των πρωτεϊνούχων καλλιεργειών και τα μέσα αποξήρανσης της μηδικής/του τριφυλλιού και λοιπών οσπριοειδών ειδών χορτονομής. Το πλέον ανησυχητικό γεγονός είναι ότι, σε ολόκληρη την Ευρώπη, αφήνεται ανεκμετάλλευτη η πρακτική εμπειρία στον τομέα της παραγωγής πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στο πλαίσιο της εκτεταμένης αμειψισποράς, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής, αποθήκευσης, μεταποίησης και χρήσης τους ως ζωοτροφών στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις. Τέλος, και οι εμπορικοί αντιπρόσωποι πρωτεϊνοελαιούχων καλλιεργειών επικεντρώνονται πλέον εξ ολοκλήρου στις εισαγωγές πρωτεϊνούχων καλλιεργειών και επιδεικνύουν ελάχιστο ενδιαφέρον για την εγχώρια παραγωγή.

Μείωση της έλλειψης πρωτεϊνών στην ΕΕ – ένα σημαντικό στοιχείο της μεταρρύθμισης της ΚΓΠ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη έχουν επισημάνει τα πλεονεκτήματα μιας περισσότερο ισόρροπης προσφοράς και κατανάλωσης εγχώριων πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στο πλαίσιο μιας πιο ολοκληρωμένης στρατηγικής, η οποία θα ανταποκρίνεται στις νέες προκλήσεις, όπως είναι η κλιματική αλλαγή, η απώλεια της γεωργικής βιοποικιλότητας, η υπερεκμετάλλευση του εδάφους, καθώς και η ρύπανση των υπόγειων υδάτων και η αστάθεια των τιμών για τα γεωργικά προϊόντα στην παγκόσμια αγορά. Η εκτεταμένη χρήση πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στην αμειψισπορά παρέχει μείζονα πλεονεκτήματα στον γεωργοπεριβαλλοντικό τομέα και στον μετριασμό των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Όσον αφορά δε την κλιματική αλλαγή, οι οσπριοειδείς ποικιλίες, όπως τα κτηνοτροφικά πίσα, τα κουκιά, τα λαθούρια, τα λούπινα, οι φακές, τα ρεβίθια, αλλά και η μηδική/το τριφύλλι και η χορτονομή με βάση το τριφύλλι, μπορούν να μειώσουν αισθητά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέσω της αφομοίωσης και της δέσμευσης αζώτου στο έδαφος, περιορίζοντας κατά τον τρόπο αυτόν τη χρήση λιπασμάτων αζώτου έως και κατά 100 kg N ανά εκτάριο μηνιαίως. Η αύξηση του ποσοστού των πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στην αμειψισπορά επιφέρει βελτιώσεις στη γονιμότητα και τη δομή του εδάφους, στην αποθήκευση θρεπτικών συστατικών, καθώς και στην υγεία των επόμενων καλλιεργειών. Οι μόνιμες μεικτές καλλιέργειες χορτονομής-τριφυλλιού για την παραγωγή ζωοτροφών, οι μεικτές καλλιέργειες σιτηρών και πρωτεϊνούχων φυτών εξασφαλίζουν καλύτερη κάλυψη του εδάφους και μειώνουν, επομένως, την απορροή θρεπτικών συστατικών στα υπόγεια ύδατα και τους ποταμούς, προσφέροντας παράλληλα καλύτερες συνθήκες για τις μέλισσες και για τα άλλα έντομα επικονιαστές. Η εκτεταμένη αμειψισπορά περιορίζει την ανάγκη παρεμβάσεων για την προστασία των καλλιεργειών και δύναται να συνδράμει στη διατήρηση των διαφόρων άγριων και καλλιεργούμενων ειδών και ποικιλιών.

Πρωτεϊνούχες καλλιέργειες και εκτεταμένη αμειψισπορά – μείωση του κόστους παραγωγής και αύξηση των περιβαλλοντικών πλεονεκτημάτων

Η εκτεταμένη χρήση οσπριοειδών καλλιεργειών στην αμειψισπορά περιορίζει σημαντικά την ανάγκη χρήσης λιπασμάτων αζώτου, συμβάλλοντας κατά τον τρόπο αυτόν στη μείωση τόσο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά την παραγωγή τους όσο και του συνολικού κόστους παραγωγής για τους γεωργούς. Δεδομένης της παγκόσμιας ανοδικής τάσης των τιμών του αργού πετρελαίου, σημειώνεται επίσης και συνεχής αύξηση των δαπανών για τις γεωργικές εισροές, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων. Η αμειψισπορά που περιλαμβάνει πρωτεϊνούχες καλλιέργειες μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμων κατά τον ψεκασμό του εδάφους, καθώς η περιεκτικότητά του τελευταίου σε οργανικά λιπάσματα και η υγρασία του διατηρούνται καλύτερα, και απαιτείται λιγότερη επιφανειακή εδαφική κατεργασία. Σε πρόσφατη μελέτη που δημοσίευσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (PE 438.591) και σε μελέτη που εκπόνησε η επιτροπή της γαλλικής κυβέρνησης για τη βιώσιμη ανάπτυξη (Δεκέμβριος 2009, αριθ. 15), εκτιμάται μείωση των δαπανών για τη χρήση λιπασμάτων στη Γαλλία έως και κατά 100 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Εν ολίγοις, τα πλεονεκτήματα της παραγωγής πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στο πλαίσιο της εκτεταμένης αμειψισποράς που προσδιορίζονται στις προαναφερθείσες μελέτες είναι τα ακόλουθα:

αύξηση της δέσμευσης αζώτου, δημιουργία ισόρροπης αναλογίας άνθρακα/αζώτου (C/N) στο έδαφος και βελτίωση της περιεκτικότητας σε οργανικά λιπάσματα• μείωση των ψεκασμών με φυτοφάρμακα και της χρήσης ζιζανιοκτόνων λόγω του περιορισμού των ασθενειών των φυτών και των επιδρομών ζιζανίων· βελτίωση της δομής του εδάφους.

Ποιότητα της παραγωγής πρωτεϊνούχων καλλιεργειών και σύνθετες ζωοτροφές

Η αποδοτικότητα της χρήσης πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στην παραγωγή ζωοτροφών εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την περιεκτικότητα των διαφόρων καλλιεργειών σε απαραίτητα αμινοξέα και από τη σύσταση των σύνθετων ζωοτροφών. Επί του παρόντος, θεωρείται ότι η σόγια παρέχει το υψηλότερο ποσοστό ενιαίας περιεκτικότητας στα εν λόγω αμινοξέα, με λίαν ικανοποιητική ισορροπία θρεπτικών συστατικών, ιδίως για την παραγωγή χοίρειου κρέατος και την πτηνοτροφία. Για τον λόγο αυτόν, η περιεκτικότητα των σύνθετων ζωοτροφών σε σόγια ανέρχεται σήμερα περίπου σε 50% για την ωοπαραγωγή, ενώ η πτηνοτροφική παραγωγή βασίζεται στη σόγια. Στην παραγωγή χοιρείου και βοείου κρέατος, η περιεκτικότητα των σύνθετων ζωοτροφών σε σόγια κυμαίνεται περίπου σε ποσοστό 28% και 21% αντιστοίχως. 

Οι δυνατότητες αντικατάστασης των εισαγωγών σόγιας και λοιπών προϊόντων ζωοτροφών που παράγονται σε τρίτες χώρες εξαρτώνται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα νέα κίνητρα που παρέχονται στους γεωργούς για την ανάπτυξη των εν λόγω καλλιεργειών, καθώς και από την ύπαρξη επαρκών υποδομών για τη μεταποίησή τους σε ζωοτροφές. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να εγκύψει στις ανωτέρω δυνατότητες για την ανόρθωση του υφιστάμενου χαμηλού επιπέδου της έρευνας, της επιλογής και εμπορίας, των γνώσεων παραγωγής, της αποθήκευσης και της χρήσης των εν λόγω καλλιεργειών για την παρασκευή ζωοτροφών στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις.

Ειδική στήριξη, έρευνα, υπηρεσίες γεωργικών εφαρμογών και κατάρτιση

Προκειμένου να προσφερθούν στους γεωργούς νέα κίνητρα για την ανάπτυξη και τη χρήση πρωτεϊνούχων καλλιεργειών σε συνδυασμό με την καλλιέργεια σιτηρών και ελαιούχων σπόρων, καθώς και υποπροϊόντων τους, η μεταρρύθμιση της ΚΓΠ θα πρέπει να περιλαμβάνει οριζόντια μέτρα, τα οποία δεν θα παρέχουν ειδική πριμοδότηση για τις καλλιέργειες, αλλά θα ενθαρρύνουν τις γεωργικές πρακτικές που ανταποκρίνονται στις νέες προκλήσεις, καλύπτοντας, ταυτόχρονα, την έλλειψη πρωτεϊνών στην Ένωση. Το άρθρο 68 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 73/2009 χρησιμοποιείται από πολλά κράτη μέλη στο πλαίσιο της παροχής ειδικής στήριξης για την παραγωγή πρωτεϊνούχων καλλιεργειών ως συμβολή στις γεωργοπεριβαλλοντικές πρακτικές. Ωστόσο, αυτή η εναλλακτική δυνατότητα θα πρέπει να αποτελέσει πρακτική ολόκληρης της ΕΕ για την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων. Δέον είναι η Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο συμπληρωματικής ενίσχυσης με την υποχρεωτική εφαρμογή αμειψισποράς τουλάχιστον τεσσάρων διαφορετικών καλλιεργειών, συμπεριλαμβανομένης μίας τουλάχιστον πρωτεϊνούχου καλλιέργειας, καθώς και το ενδεχόμενο ενισχυμένης στήριξης για μη αρόσιμες μόνιμες χορτολιβαδικές εκτάσεις που περιλαμβάνουν ειδικές μεικτές καλλιέργειες χορτονομής-οσπριοειδών φυτών που προορίζονται για ζωοτροφές. Τα εν λόγω μέτρα όχι μόνο θα μείωναν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αλλά και θα συνέβαλαν στην ανόρθωση του επιπέδου υγείας των φυτών και των ζώων. Δέον είναι επίσης η Επιτροπή να εξετάσει το ενδεχόμενο ειδικής στήριξης για την πραγματοποίηση επενδύσεων σε περιφερειακές, τοπικές εγκαταστάσεις και εγκαταστάσεις στο εσωτερικό των γεωργικών εκμεταλλεύσεων προκειμένου για την αποθήκευση, τον καθαρισμό και τη μεταποίηση πρωτεϊνούχων καλλιεργειών στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις στο πλαίσιο προγραμμάτων αγροτικής ανάπτυξης. Εξίσου σημαντική είναι η εκπόνηση μελέτης σχετικά με τις υφιστάμενες ελλείψεις στον τομέα της έρευνας και της παραγωγής σπόρων προς σπορά, συμπεριλαμβανομένων των αναγκών για βελτιωμένες υπηρεσίες γεωργικών εφαρμογών, καθώς και ο σχεδιασμός μιας αποκεντρωμένης προσέγγισης για ερευνητικά προγράμματα που θα λαμβάνει υπόψη τις τοπικές γνώσεις των γεωργών και βιώσιμα συστήματα γεωργικής παραγωγής. Επιπλέον, η Επιτροπή θα μπορούσε ενδεχομένως να εξετάσει την πιθανότητα επανασύστασης μιας γεωργικής ερευνητικής μονάδας υπό τη Γενική Διεύθυνση Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης.

Προς την επίτευξη μιας καλύτερης ισορροπίας στην παραγωγή ζωικών και φυτικών πρωτεϊνών

Επί του παρόντος, παράγεται υψηλότατο ποσοστό πρωτεϊνούχων καλλιεργειών για την παρασκευή ζωοτροφών, ενώ η ανθρώπινη κατανάλωση οσπρίων στην ΕΕ παρουσιάζει συνεχή πτώση. Με γνώμονα τις δεσμεύσεις της ΕΕ για την ενεργή συμβολή της στην παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια και τη δυναμική καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η μελλοντική πολιτική για τη γεωργία και την αγροτική ανάπτυξη δεν θα πρέπει να επικεντρώνεται μόνο στην επίτευξη μιας καλύτερης ισορροπίας στην παραγωγή ζωικών και φυτικών πρωτεϊνών με στόχο τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου και της απορροής θρεπτικών συστατικών σε λεκάνες απορροής, αλλά θα πρέπει επίσης να παρέχει κίνητρα στους καταναλωτές, στις αρχές των δημοσίων συμβάσεων και στις υπηρεσίες τροφοδοσίας ώστε να προβαίνουν σε πιο ισορροπημένες, φιλικές προς το περιβάλλον και διαφοροποιημένες επιλογές τροφίμων στη διατροφή

Παράλληλα, η Επιτροπή θα πρέπει να αναλάβει νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη μείωση των αποβλήτων από τρόφιμα σε όλη την τροφική αλυσίδα, συμπεριλαμβανομένων των εντοσθίων σφαγίων και των λιπαρών αποβλήτων, η χρήση ή η διάθεση των οποίων εξακολουθεί να μην υπόκειται σε επαρκές ρυθμιστικό πλαίσιο. Η Επιτροπή θα πρέπει να εφαρμόσει αυστηρά την αρχή της προφύλαξης στον εν λόγω τομέα, αλλά θα πρέπει επίσης να αναλάβει νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη μείωση των αποβλήτων τροφίμων και τη βελτίωση της συνολικής ισορροπίας μεταξύ της ζωικής και φυτικής παραγωγής ενόψει των νέων προκλήσεων.

Για περισσότερα δείτε την έκθεση:

«Έλλειψη πρωτεϊνών στην ΕΕ: ποια η λύση σε ένα μακροχρόνιο πρόβλημα;»

Στέφανος Παπαπολυμέρου

papapolimerou@paseges.gr

Δικαιώματα νέας φυτείας για αμπέλια απο απο 1/3-15/5/2011

Από 1 Μαρτίου έως και 15 Μαΐου μπορούν να υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι αμπελουργοί την αίτηση – Υπεύθυνη δήλωση για την ένταξή τους στο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης αμπελώνων, που δίνει οικονομική ενίσχυση ως 1.670 ευρώ το στρέμμα για τις ορεινές περιοχές και 1.420 ευρώ το στρέμμα για τις ορεινές περιοχές.

Το πρόγραμμα «Αναδιάρθρωση και μετατροπή των αμπελουργικών εκτάσεων στην Ελλάδα» αφορά την εκρίζωση και επαναφύτευση αμπελουργικών εκτάσεων καθώς και νέες φυτεύσεις αμπελώνων με δικαιώματα από το Εθνικό Αποθεματικό.

Με τη σχετική απόφαση καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του προγράμματος, τα δικαιολογητικά, το ύψος των οικονομικών ενισχύσεων των προβλεπομένων μέτρων, η διαδικασία καταβολής των οικονομικών ενισχύσεων στους δικαιούχους, η διαδικασία των ελέγχων και των ενστάσεων, σε εφαρμογή της με αριθ. 306206/3−12−2010 απόφασης των Υπουργών Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Να σημειωθεί ότι οι δικαιούχοι του μέτρου «Εκρίζωση και προετοιμασία εδάφους − Αναφύτευση», σύμφωνα με την απόφαση, μετά την παραλαβή της απόφασης έγκρισης, και χωρίς άλλη ειδοποίηση από την Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης/ Γεωργίας προβαίνουν σταδιακά στην εκρίζωση των αμπελοτεμαχίων τους το αργότερο μέχρι τις 31 Ιανουαρίου εκάστου έτους.

Τέλος, όπως ορίζεται, η οικονομική ενίσχυση καταβάλλεται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ απευθείας στον τραπεζικό λογαριασμό των δικαιούχων, το αργότερο ως τις 15 Οκτωβρίου κάθε έτους.

Δικαιολογητικά ένταξης

Για την ένταξή στο πρόγραμμα ο ενδιαφερόμενος παραγωγός ή ο νόμιμος εκπρόσωπός του, υποβάλλει Αίτηση – Υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με το Υπόδειγμα 1, στις κατά τόπους αρμόδιες Διευθύνσεις Αγροτικής Ανάπτυξης/ Γεωργίας, με βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής.

Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, αίτηση δύναται να υποβάλλει κάθε συνιδιοκτήτης για το μερίδιο που του αναλογεί με την έγγραφη συγκατάθεση των λοιπών συνιδιοκτητών και βεβαίωση του γνήσιου της υπογραφής.

Απαραίτητα δικαιολογητικά, κατά περίπτωση, τα οποία πρέπει να τηρούνται στο αρχείο του αρμόδιου τμήματος της Διεύθυνσης Αγροτικής Ανάπτυξης/ Γεωργίας, με σκοπό να είναι διαθέσιμα σε κάθε εθνικό ή κοινοτικό έλεγχο και να αποτελούν το φάκελο κάθε παραγωγού – δικαιούχου, καθορίζονται τα ακόλουθα:

1. Αίτηση – Υπεύθυνη δήλωση στο πρόγραμμα (Υπόδειγμα 1).

2. Δήλωση αμπελοκαλλιέργειας στα πλαίσια του Συστήματος Γεωγραφικών Πληροφοριών για το Αμπελουργικό μητρώο.

3. Δηλώσεις συγκομιδής σύμφωνα με το άρθρο 8 του Καν(ΕΚ) 436/2009 της Επιτροπής για τις δύο (2) τουλάχιστον αμπελουργικές περιόδους που προηγούνται της περιόδου ένταξης στο πρόγραμμα.

4. Δήλωση εκμετάλλευσης στα πλαίσια της ενιαίας ενίσχυσης που αφορά στην περίοδο ένταξης στο πρόγραμμα, υποχρέωση που πρέπει να τηρηθεί και για τα επόμενα πέντε (5) έτη.

Στην αίτηση ενιαίας ενίσχυσης δηλώνονται από τους παραγωγούς τα επιλέξιμα αμπελοτεμάχια της ομάδας καλλιέργειας και οινοποιήσιμης ποικιλίας και ως παράλληλη δράση «Πρόγραμμα Αναδιάρθρωσης και μετατροπής αμπελώνων» (με τους κωδικούς όπως κάθε φορά ισχύουν π.χ. κωδικός 0602 για το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης αμπελώνων).

5. Φωτοτυπία των δύο όψεων της αστυνομικής ταυτότητας.

6. Φωτοτυπία του εκκαθαριστικού της εφορίας ή της φορολογικής δήλωσης, ή άλλου φορολογικού εγγράφου όπου θα αναγράφεται ο ΑΦΜ του δικαιούχου − παραγωγού.

7. Φωτοτυπία της 1ης σελίδας του βιβλιαρίου τραπέζης, με τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού ταμιευτηρίου.

8. Φωτοαντίγραφο τίτλων νομής και κατοχής, και σε περίπτωση έγκρισης ένταξής του στο Πρόγραμμα επικυρωμένο φωτοαντίγραφο τίτλων νομής και κατοχής.

Ειδικότερα:

α. Για τα ιδιόκτητα αγροτεμάχια, οι παραγωγοί είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν τίτλους ιδιοκτησίας / κυριότητας ως εξής:

• Συμβόλαια αγοράς νομίμως μεταγραμμένα,

• Αποδοχή κληρονομιάς,

• Αποδεικτικά δωρεάς ακινήτων,

• Κτήση με προσκύρωση,

• Με δικαστική απόφαση απονομή κυριότητας,

• Κληρονομητήριο.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπου υπάρχει αδυναμία προσκόμισης από τον ιδιοκτήτη οποιουδήποτε από τους παραπάνω τίτλους κυριότητας, τότε αυτός μπορεί να προσκομίσει αντίγραφο του εντύπου Ε9 της φορολογικής του δήλωσης, από το αντίτυπο που φέρει τη σήμανση παραλαβής του υπαλλήλου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., στο οποίο πρέπει να φαίνεται δηλωμένο το συγκεκριμένο τεμάχιο, καθώς και υπεύθυνη δήλωση του νόμου 1599/1986, στην οποία θα δηλώνεται ότι το παραπάνω αντίγραφο είναι ακριβές και ότι τα στοιχεία που αναφέρονται σ’ αυτό είναι αληθή. Η αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, μπορεί να ζητήσει για έλεγχο και ο γεωργός είναι υποχρεωμένος να προσκομίσει, το πρωτότυπο αντίτυπο του Ε9 με τη σήμανση παραλαβής του υπαλλήλου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.

Εάν το Ε9 έχει κατατεθεί ταχυδρομικά, θα προσκομίζεται και αντίγραφο του σχετικού αποδεικτικού ταχυδρομικής υποβολής του.

β. Για τα μη ιδιόκτητα αγροτεμάχια οι παραγωγοί είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν συμβολαιογραφικά έγγραφα, ιδιωτικά συμφωνητικά μίσθωσης (ενοικιαστήρια) ή χρησιδάνεια, τα οποία πρέπει να:

• αναγράφουν υποχρεωτικά τον ΑΦΜ τόσο του ιδιοκτήτη, όσο και του ενοικιαστή,

• αναφέρουν αναλυτικά τα στοιχεία των αγροτεμαχίων (τοποθεσία, έκταση, χαρτογραφικό κωδικό όπου είναι διαθέσιμος, κ.λπ.) και τη χρονική περίοδο της μίσθωσης,

• έχουν θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής των αντισυμβαλλόμενων μερών (αφορά τα ιδιωτικά συμφωνητικά μίσθωσης που δε θεωρούνται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. και τα χρησιδάνεια).

i) Κατά την υποβολή της Αίτησης Δήλωσης για ένταξη στο πρόγραμμα γίνεται δεκτό ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης (ενοικιαστήριο) ή χρησιδάνειο, η διάρκεια μίσθωσης του οποίου μπορεί να είναι μέχρι και εννέα (9) έτη.

ii) Μετά την έγκριση ένταξης του παραγωγού στο πρόγραμμα θα πρέπει να προσκομίζεται ιδιωτικό συμφωνητικό μίσθωσης (ενοικιαστήριο) ή χρησιδάνειο, η διάρκεια μίσθωσης του οποίου θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη από δέκα (10) έτη.

Στις περιπτώσεις αυτές, υποβάλλεται συμβολαιογραφικό έγγραφο και το πιστοποιητικό μεταγραφής του μισθωτηρίου. Τα μισθωτήρια έγγραφα πρέπει να είναι θεωρημένα από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., σύμφωνα με το άρθρο 77 του ν. 2238/1994 (Φ.Ε.Κ 151/Β/1994) «Κύρωση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος». Μισθωτήρια που δε θεωρούνται από τη Δ.Ο.Υ. για συγκεκριμένους λόγους (μίσθωμα μικρότερο από ορισμένη αξία κ.λπ.), θα γίνονται δεκτά με την προϋπόθεση ότι η αρμόδια Δ.Ο.Υ. βεβαιώνει ότι δεν θεωρεί ενοικιαστήρια για τους συγκεκριμένους αυτούς λόγους.

Παραστατικά κατοχής για μη ιδιόκτητα αγροτεμάχια, τα οποία υπεγράφησαν σε παρελθόντα χρόνο γίνονται δεκτά, εφόσον η διάρκεια νόμιμης κατοχής που αναγράφουν σε σχέση με την ημερομηνία υπογραφής τους, καλύπτει και το ανωτέρω χρονικό διάστημα των άνω των εννέα(9) ετών.

9. Απόφαση έγκρισης ένταξης του δικαιούχου – παραγωγού στο πρόγραμμα (Υπόδειγμα 3).

10. Πρακτικό πρωτοβάθμιου διοικητικού ελέγχου (Υπόδειγμα 5).

11. Αίτηση γνωστοποίησης υλοποίησης του μέτρου/ δράσης, ή και καταβολής οικονομικής ενίσχυσης από τον παραγωγό (Υπόδειγμα 2).

12. Πρακτικό επιτόπιου ελέγχου ή πιστοποίησης ολοκλήρωσης του μέτρου/ δράσης (Υπόδειγμα 4 α).

13. Προεκτυπωμένο πρακτικό επιτόπιου ελέγχου δήλωσης αμπελοκαλλιέργειας της αίτησης, ή και πιστοποίησης ολοκλήρωσης του μέτρου/ δράσης(Υπόδειγμα 4β).

14. Αίτηση χορήγησης δικαιωμάτων αναφύτευσης (Υπόδειγμα 2).

15. Δικαίωμα φύτευσης (από το αποθεματικό) ή αναφύτευσης (που κατέχουν ήδη οι παραγωγοί)

16. Τριπλότυπο δελτίο διάθεσης πολλαπλασιαστικού υλικού από τη φυτωριακή επιχείρηση, θεωρημένο και σφραγισμένο από το Κ.Ε.Π.Π.Υ.Ε.Λ. της περιοχής που ανήκει η φυτωριακή επιχείρηση ή βεβαίωση του αντίστοιχου Κ.Ε.Π.Π.Υ.Ε.Λ. ενδοκοινοτικής απόκτησης πολλαπλασιαστικού υλικού για ιδία χρήση, ή βεβαίωση του αντίστοιχου Κ.Ε.Π.Π.Υ.Ε.Λ. όταν πρόκειται για πολλαπλασιαστικό υλικό από τρίτες χώρες, το οποίο διακινείται μέσω επιχειρήσεων που κατέχουν άδεια εμπορίας τύπου Α ή άλλο σχετικό στοιχείο σύμφωνα με την νομοθεσία όπως ισχύει κάθε φορά.

17. Άδεια εγκατάστασης αμπελώνα και προμήθειας αντιφυλλοξηρικών μοσχευμάτων αμπέλου (Υπόδειγμα 6).

18. Φωτοαντίγραφο εγγυητικής επιστολής, σε περιπτώσεις προκαταβολής οικονομικής ενίσχυσης.

19. Αίτηση αποδέσμευσης εγγυητικής επιστολής, σε περιπτώσεις προκαταβολής οικονομικής ενίσχυσης (Υπόδειγμα 2).

Επιπλέον των προαναφερομένων δικαιολογητικών, σε περίπτωση ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, θα πρέπει να προστεθούν τα εξής:

20. Έγγραφη ειδοποίηση παραγωγού – οφειλέτη (Υπόδειγμα 16).

21. Αποδεικτικό κατάθεσης οφειλόμενου ποσού.

22. Έκθεση ελέγχου για επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών (Υπόδειγμα 17).

23. Εισηγητική έκθεση για Νομάρχη (Υπόδειγμα 18).

24. Απόφαση καταλογισμού (Υπόδειγμα 19).

Σε περίπτωση μη καταβολής του απαιτούμενου ποσού βεβαιώνεται στην αρμόδια για την φορολογία εισοδήματος Δ.Ο.Υ. του υπόχρεου:

25. Τριπλότυπη περιληπτική κατάσταση βεβαίωσης

επιστροφής οικονομικής ενίσχυσης – επιδοτήσεων υπέρ Ε.Λ.Ε.ΓΕ.Π. (Υπόδειγμα 20).

26. Χρηματικός κατάλογος επιστροφής οικονομικών ενισχύσεων – επιδοτήσεων (Υπόδειγμα 21).

Μέχρι 4 Απριλίου οι Μεταβιβάσεις Δικαιωμάτων

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ ανακοινώνει ότι δημοσιεύτηκε η υπ. αριθ. 16374/28-2-2011 Εγκύκλιος του ΟΠΕΚΕΠΕ που αφορά στη διαδικασία υποβολής «ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΕΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΕΝΙΑΙΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΕΤΟΥΣ 2011»

Καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους το αργότερο μέχρι την Δευτέρα 4η Απριλίου 2011 σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη σχετική εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Προϊόντα Περιφερειακής Ταυτότητας

Το «καλάθι των αγροτικών προϊόντων» είναι μια κεντρική πολιτική του αρμόδιου Υπουργείου που προωθείται για κάθε μία Περιφέρεια χωριστά. Η βασική του φιλοσοφία αφορά στον εντοπισμό μιας ομάδας προϊόντων που είναι τα χαρακτηριστικά που παράγει η κάθε Περιφέρεια και τα οποία θα υποστηριχθούν από μια σειρά συγκεκριμένων δράσεων προκειμένου να «βγουν» με επιτυχία στο ράφι αλλά και στις διεθνείς αγορές.

Τα προϊόντα του καλαθιού θα κινηθούν στο τρίπτυχο «ταυτότητα-ποιότητα-αειφορία»  και αναφέρονται σε ιδιαίτερα τοπικά προϊόντα που διαθέτουν  ταυτότητα και φήμη . Τα προϊόντα αυτά βασίζονται σε συγκεκριμένους τρόπους παραγωγής που αποδίδονται σε γεωγραφικές ιδιότητες  για παράδειγμα  :  Αρβίτια Κατάκαλης στα Γρεβενά .

 Προιόντα που μπορεί να προέρχονται από τους τομείς αγροτικής και γεωργικής παραγωγής, της κτηνοτροφίας, της αλιείας και της ιχθυοκαλλιέργειας.

Η καλή φήμη των προιόντων  μιας Περιφέρειας δεν ανήκουν σε κανένα ειδικά . Η διαχείριση τους λοιπόν πρέπει να είναι συλλογική μεσα απο εθελοντικές συλλογικές δομές ανα Δημο .
«Δίχως τις πρωτείνες των οσπρίων η Ευρώπη δεν θα είχε φτάσει ούτε μεχρι το Μεσαίωνα, αν δεν τρέφονταν  οι φωχοί εργάτες της Ε.Ε με τις  φυτικές πρωτείνες των οσπρίων ..» Ουμπέρτο Έκο .
Δίχως τις πρωτείνες των οσπρίων οι φωχοι αγρότες της Κατάκαλης δεν θα είχανε μέλλον . Αυτό το νήμα  ψάχνουμε να πιάσουμε σήμερα με τα Καλαθια προιόντων της Περιφέρειας . Το νήμα που άφησαν ι παπούδες μας , να μελετήσουμε πως  αναπτυχθηκανε με βάση τα προιόντα της γης των Χασίων .
Να επιβιώσουμε στηριγμένοι στις δικές μας δυνάμεις .

  Καλλιέργεια Οσπρίων (αρβίτια )  στην  Κατάκαλη του Δήμου Δεσκάτης (Καλλικρατικός Δήμος)

Οι ΕΑΣ απέτυχαν  να εκπληρώσουν αυτόν το ρόλο .Για τούτο πρέπει να ανοίξει ο κύκλος των εμπλεκομένων  με πιο δραστήρια μέλη .
Οι Δήμοι καλούνται να διαμορφώσουν  αυτό το παραγωγικό πλάισιο και  να μεταβιβάσουν μια κουλτούρα ποιότητας  στη περιοχή τους .
Οι προδιαγραφές στην παραγωγή και η σύνδεση με τον αγροτουρισμό  είναι  αρμοδιότητα  ειδικών Συμβούλων Γεωπόνων .Ενω η  πιστοποίηση έχει περάσει ως αρμοδιότητα στην Περιφέρεια .
Το ζήτημα δεν είναι  μονο τεχνικό αλλά αφορά και την εμψύχωση των Ομάδων Παραγωγών  ,τον τροπο που θα επιλέξουν τα μέλη για να συνεργαστούν αρμονικά με συναντίληψη για την ποιότητα και το κοινό συμφέρον .
Αρχικά θα πρέπει να συναποφασίσει μια περιοχή,ενας Δημος ότι έχει κοινά αγροτικά κά προβλήματα και ναζητεί κοινα αποδεκτές μεθόδους επίλυσης .

Αυτο το στοίχημα δεν πρέπει να χαθεί για τους Δήμους .Είναι η ευκαιρία να αναδείξουν την Περιφεραική ταυτότητα των προιόντων τους και να διασφαλίσουν εισοδήματα για  την τοπική οικονομία.

Παπακωνσταντίνου Δημήτρης Γεωπόνος – Σύμβουλος 

(6977 239 066)

Ερώτημα : Είναι επιλέξιμος ο πατέρας μου;

Καλησπέρα,

ονομάζομαι Χ.K  και θα ήθελα να σας κάνω την εξής ερώτηση: Στην υπουργική απόφαση για την εφαρμογή των Σχεδίων Βελτίωσης (ΦΕΚ 1964 21/12/2010), αναφέρεται ότι στα σχέδια βελτίωσης δεν περιλαμβάνονται οι άμεσα συνταξιοδοτούμενοι, ως δικαιούχοι.

Η ερώτηση μου: Ο πατέρας μου ηλικίας 57 ετών με αναπηρική σύνταξη (με επανεξέταση ανά τριετία) από τον ΟΓΑ, λόγω αναπηρίας 80% ανήκει ή όχι στους δικαιούχους;

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων